BARNEVELD -  Ze zijn hofleverancier van veel toonaangevende bedrijven in de regio en hebben daarnaast een indrukwekkend portfolio met landelijke klanten zoals PostNL en Dela. ProComm mag zich gerust dé expert in relatiegeschenken noemen. Ze zijn leverancier, maar treden vooral op als adviseur. Gesprek met Harry van Voskuilen, aanvoerder van een enthousiast team van specialisten: professionals die je alle werk uit handen nemen in een zoektocht naar dat ene product dat doel treft.

De showroom aan de Hanzeweg bárst uit z’n voegen van de creatieve producten die er hangen en liggen. Een miniatuur bedrijfsauto met ingebouwde bluetoothspeaker. Een drinkbeker met bedrijfsnaam. Een barbecue met bedrijfslogo. Het uitdelen van relatiegeschenken is nog altijd een van de meest effectieve manieren om een publiek, groot of klein, te bereiken. Om het effect van een relatiegeschenk te optimaliseren, is het belangrijk om goed na te denken over wat je weggeeft, vertelt directeur Harry van Voskuilen. Laat het team van ProComm daar nou precies zijn specialisme van hebben gemaakt. De wall of fame in de showroom, met daarin tientallen ingelijste promotieartikelen die in het verleden succesvol doel troffen, spreekt boekdelen.

Creativiteit
Klanten schakelen ProComm in vanwege de service, kwaliteit en creativiteit bij het vinden van de juiste promotionele producten en textiel. Naast de enorme hoeveelheden gestandaardiseerde producten helpt ProComm klanten ook met op maat gemaakte producten die doel treffen. “Want dat is altijd ons uitgangspunt. Waar ga je het gebruiken, voor wie is het bedoeld en wat wil je ermee bereiken? Als we dat in kaart hebben gebracht samen met de klant, vertalen wij dat naar een product.” Het aanbod in promotionele artikelen is enorm, weet Harry, en het is aan zijn team om daarin klanten met succes de weg te wijzen. “Als wij weten wat de unieke kenmerken zijn van een bedrijf, maken wij een selectie uit dat enorme aanbod en kunnen we alles van a tot z regelen. Van het schrijven van de begeleidende brief tot de eventuele bezorg- en portokosten.”

Visitekaartje
Een relatiegeschenk dient niet alleen als visitekaartje, het kan ook een leuk bedankje zijn voor klanten. Bedrijven kiezen daarbij met name voor relatiegeschenken die in het dagelijks leven ook echt gebruikt worden, ziet Harry. Sokken bijvoorbeeld zijn tegenwoordig heel populair. Mede dankzij de komst van Happy Socks, met een sokkencollectie waar vrolijke prints en kleuren de hoofdrol spelen en die inmiddels ook omarmd zijn door de zakenwereld. “Maar denk ook aan koffiekannen, oplaadkabels of speakers. Producten die dagelijks gebruikt worden en voorzien van bedrijfsnaam of logo de naamsbekendheid van een bedrijf of merk vergroten.”

Grondstoffen
Promotionele producten die lang meegaan en daadwerkelijk gebruikt worden passen bij de groeiende, wereldwijde visie op het zuinig omspringen met materialen en grondstoffen. Een mooie ontwikkeling, vindt Harry, want dit thema is vanaf de start van ProComm eind jaren negentig een van de pijlers waarop het bedrijf gebouwd is. “In de praktijk betekent dat, dat we er zeker van willen zijn dat de producten die we leveren op een eerlijke manier zijn gemaakt. We zijn aangesloten bij EcoVadis, een organisatie die bedrijven beoordeelt en helpt bij het verantwoord omgaan met milieu, mensenrechten, ethiek en verantwoord en duurzaam inkopen. Kortom, er wordt gekeken naar de hele keten, van productielocaties tot aan de levering en de daarbij horende interne werkwijze. Voor klanten een geruststellende gedachte, maar voor steeds meer bedrijven een voorwaarde om met een bedrijf als het onze in zee te gaan.”

www.procomm.eu