Procomm Partners maakt werk van arbeidsomstandigheden in lagelonenlanden
BARNEVELD - Procomm Partners heeft als één van de eerste promotionele bedrijven in Nederland het CSR Gold-certificaat behaald. Aanleiding zijn de inspanningen van het Barneveldse bedrijf om de omstandigheden te verbeteren waaronder promotionele producten en promotionele kleding worden gemaakt.
“Onveilige producten komen ons land tegenwoordig in principe niet meer in, maar Nederlandse bedrijven geven nog altijd tal van relatiegeschenken weg die onder dubieuze omstandigheden gemaakt zijn in lagelonenlanden”, vertelt directeur Joop van Veelen. “Bij Procomm Partners hameren we er altijd op dat als je iets uitdeelt, je dat met zorg en aandacht moet doen. Daar hoort volgens ons ook bij dat je kritisch kijkt naar de herkomst en de productie van zo’n give-away. Gelukkig zien we dat steeds meer bedrijven en organisaties dat ook belangrijk vinden.”
Bedrijven met het CSR Gold-certificaat moeten een Code of Conduct ondertekenen. Daarin staat dat onder meer dat ze geen kinderarbeid, dwangarbeid, uitbuiting, discriminatie en intimidatie tolereren bij leveranciers. Verder zetten ze zich in voor een veilige en gezonde werkomgeving, verantwoorde arbeidsomstandigheden, een eerlijk loon en het recht van medewerkers om zich aan te sluiten bij een vakbond.
Afspraken
“Wij maken daar afspraken over met leveranciers en doen er alles aan om erop toe te zien dat leveranciers zich daaraan houden”, vertelt Van Veelen. “Een 100 procent-garantie is niet te geven, maar uit de audit die we hebben ondergaan blijkt dat onze procedures en processen zo zijn ingericht dat we de arbeidsomstandigheden in productielanden maximaal borgen. Onze klanten kunnen dus met een schoon geweten promotionele producten uitdelen.”
Het CSR-certificaat wordt uitgereikt door brancheorganisatie PPP. Het geldt binnen de branche voor promotionele producten als de internationale standaardnorm voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tot nu toe hebben 7 bedrijven het certificaat behaald. Nederland telt naar schatting zo’n 1.000 aanbieders van relatiegeschenken, give-aways en promotionele producten.