Op de dag dat hij achttien werd, startte Job Meijer zijn eigen bedrijf. Gewoon door langs de deuren te gaan en koude acquisitie te plegen. Inmiddels is Metech een middelgrote speler in veegmachines, schrobmachines, hogedrukreinigers en bouwstofzuigers. En als het aan de dertigjarige ondernemer ligt is dit pas het begin. “Business is als een kersentuin. Wie het hardste aan de boom schudt, krijgt de meeste kersen.”

“Job Meijer? Die is in de kantine. Rechtdoor en dan aan het eind linksaf”, gebaart de secretaresse vanachter haar bureau in het gloednieuwe bedrijfspand. Vanachter de deur klinkt geratel. Daar speelt Meijer een potje tafelvoetbal met zijn collega's. Gekromde rug, ingespannen blik en een ijzersterke greep op de stokken; ook tafelvoetbal is oorlog. Wie er gewonnen heeft? “Wij natuurlijk”, lacht Meijer na een ijzeren handdruk. Het tekent zijn drive en winnaarsmentaliteit. Als Meijer iets doet, dan gaat hij er vol voor. Dan bijt hij zich vast en geeft hij niet op voordat hij zijn doel bereikt heeft. Kijk maar waar Metech nu staat.

Begin dit jaar nam het bedrijf haar intrek in een gloednieuw pand op Harselaar West-West. Metech heeft er buren als BCA Autoveiling, Van den Brink Staalbouw en straks ook Ee-Stairs. Grote jongens, maar Metech doet na 12,5 jaar gewoon mee in dat rijtje.
De schoonmaakmachines van het Barneveldse bedrijf worden in heel Europa gebruikt. Je komt ze tegen in magazijnen, supermarkten, parkeergarages, vliegvelden, kantoren en werkplaatsen. Naast nieuwe machines gaat het ook om occassions die Metech importeert, reviseert en exporteert. Hoe groot het bedrijf inmiddels is? “Daar zeggen we nooit wat over”, retourneert Meijer. “Schrijf maar op dat we 300 nieuwe en gebruikte machines en enkele duizenden slijtageartikelen op voorraad hebben. Dat geeft wel een indruk toch?”

Heisa
En dat voor een 'jochie' dat op school vooral 'heibel' maakte. Op zijn 13e gaven docenten de moed op en lieten ze Meijer gaan. Die ging zo'n beetje de volgende dag aan het werk. Al was het vooral aftellen tot zijn achttiende verjaardag.
Meijer haalde tijdens een spoedcursus zijn rijbewijs, vertrok naar de Kamer van Koophandel om zich in te schrijven en kocht een map om zijn papieren in te doen. Daarna begon het 'deuren bonzen', zoals hij het zelf omschrijft. Keiharde, koude acquisitie. Zag hij een bordje 'verkopers alleen op afspraak'? Dan interpreteerde Meijer dat als een uitdaging. “Als ze vroegen of ik een afspraak had, zei ik altijd: nee, maar die wil ik nu graag maken. Meestal stuurden ze me dan toch niet weg.”
Het was een harde tijd, blikt Meijer terug. “Ik begon écht met helemaal niets. Was vanuit Ouderkerk aan de Amstel naar Barneveld verhuisd omdat een centrale bedrijfslocatie me handig leek. Ik kende hier niemand. Het was echt pionieren.”
Een flinke portie Randstedelijke bluf was hem daarbij niet vreemd. “Vertelde ik een klant dat 'we' bij Metech iets voor hem gingen regelen , maar ondertussen deed ik het gewoon allemaal zelf. Verkoop, levering en onderhoud”, lacht Meijer.
Of hij zich wel eens afgevraagd heeft waar hij aan begonnen was? “Wel duizend keer”, zegt Meijer. “Maar ik heb nooit gedacht: ik stop ermee. Dat zit gewoon niet in me. Ik ben daarin ook wel gevormd door mijn ouders. Bij ons thuis gingen de plichten voor de rechten. Je komt je bed uit en steekt je handen uit de mouwen.”

Metech
Die mentaliteit heeft Metech dus behoorlijk ver gebracht. Twee keuzes spelen een cruciale rol in de stormachtige groei die het Barneveldse bedrijf doormaakte. De eerste was het besluit om voortaan alleen nog maar schoonmaakmachines te verkopen. Alle andere industriële machines gingen de deur uit. De tweede keuze ging zelfs nog een stap verder. Vanaf 2012 levert Metech alleen nog maar nieuwe machines van eigen makelij.
Inmiddels bestaat de lijn met Meijer Machines uit zo'n 30 verschillende modellen. Helemaal ontwikkeld op basis van de schoonmaakuitdagingen die Meijer en zijn collega's tegenkomen bij klanten. Compleet met geavanceerde dashboards en internetverbindingen, waarmee ze in Barneveld bijvoorbeeld op afstand storingen kunnen uitlezen.

Team
Bij het Barneveldse bedrijf werken inmiddels acht medewerkers, verdeeld over de technische dienst en de salesafdeling. Collega's, zegt Meijer. En noem hem alsjeblieft geen directeur. “Hou toch op zeg. Ik heb een broertje dood aan arrogantie. We doen dit met z'n allen. Zonder klanten, zonder mijn team of mijn vrouw die me altijd steunt, zou ik helemaal nergens zijn.”
Niet voor niets stonden ze allemaal onlangs op het podium, tijdens de officiële opening van het pand door burgemeester Asje van Dijk. Geen symboolpolitiek voor Meijer, maar een oprecht signaal dat hij de successen van Metech ziet als een teamprestatie.
Het vertrouwen in zijn medewerkers blijkt ook uit de manier van werken bij Metech. Omzettargets? Die kennen ze niet bij het Barneveldse bedrijf. “Focus op omzet geeft volgens mij ongezonde druk. Wij richten ons op tevreden klanten. Onze verkopers weten echt wel dat hun salaris ergens vandaan moet komen. Als je mensen de ruimte en verantwoordelijkheid geeft om ondernemer te zijn binnen het bedrijf, brengt je dat op de lange termijn verder.”

Strategie
Zelf houdt Meijer zich vooral bezig met de strategie voor de toekomst, het doorontwikkelen van de Meijer-lijn en de financiën van het bedrijf. Daarbij kijkt hij niet naar de concurrentie of andere ondernemers. We moeten het toch zelf doen, vindt Meijer. Beslissingen nemen ze bij Metech snel. Vergaderen doen ze liever niet. “Dat is vaak achteraf problemen benoemen. En als ik iets in twee woorden kan zeggen, zal ik er geen tien gebruiken.”
De tijd die hij zo uitspaart, besteedt hij liever aan klantcontact en verkoop. “Dat zal ik nooit loslaten. Ik haal zoveel energie uit zulke gesprekken. Ketens binnenhalen bijvoorbeeld. Daar kan ik me echt in vastbijten. Lukt het niet via het hoofdkantoor, dan proberen we het via de franchisenemers. Hoe moeilijker het is, hoe leuker ik het vind.”

Het geheim van verkopen? “90 procent luisteren en 10 procent het juiste advies geven en de deal rondmaken. Het is mensen lezen, goodwill creëren, snappen welk reinigingsprobleem een klant heeft, en dan een oplossing aanbieden. Ik vind het lastig om uit te leggen, je moet het gewoon doen.” En vooral: bovenop de markt blijven zitten. Nooit achterover leunen of verslappen. “De angst van elke handelaar is de dag van morgen. Je hebt geen garanties in onze business. Elke maandagmorgen houden we onzelf voor: we hebben deze week nog geen machine verkocht. En dan gaan we er weer voor. Ik vergelijk de business wel eens met een kersentuin. Wie het hardste schudt, krijgt de meeste kersen.”
Dat is dan ook het plan voor de komende jaren. Doorgaan op deze weg. Blijven bonzen op deuren, blijven aanbellen, blijven gaan. En zo het marktaandeel van Metech de komende jaren stap voor stap verder uitbouwen. “We hebben het pand, de mensen en de faciliteiten; kortom alles om te groeien. We kunnen nu écht gas gaan geven.”

www.metechreiniging.nl