Robin is servicemonteur bij SkyLift. Op een gewone werkdag rijdt hij van locatie naar locatie, gewapend met gereedschap, een tablet en jaren ervaring. Geen showroom, geen vaste werkplek. Zijn kantoor is de bus. Op de route: appartementencomplexen, zorginstellingen, kantoren. Overal waar liften draaien, moet Robin paraat zijn. Voor onderhoud en reparaties, maar soms ook om storingen of opsluitingen op te lossen.

Tekst: Hiemstra Media

Als monteur kent Robin zo'n 150 zorginstellingen, kantoren en woningen van binnenuit, letterlijk. Zijn werk draait om liften en alles wat daar mechanisch of elektronisch bij komt kijken. Van deuren en knoppen tot hydrauliek en kabels. “Je doet op een dag meestal vijf tot zes onderhoudsbeurten”, vertelt hij terwijl hij zijn tablet controleert. “Als er geen storingen zijn tenminste.”

Geen dag hetzelfde
Robin begint de dag vaak rond een uur of acht. De eerste afspraak is dan meestal in een wooncomplex of zorginstelling. Veel liften zitten in gebouwen waar mensen wonen of werken, dus hij stemt zijn planning daar zorgvuldig op af. “De meeste liften kun je gewoon vrij benaderen. Je meldt je bij de klant en je kunt aan de slag.”

Een onderhoudsbeurt duurt gemiddeld een uur. Die tijd wordt gebruikt om de lift technisch te inspecteren en preventief bij te werken: piepende onderdelen, loszittende knoppen, deuren die traag sluiten; Robin ziet het meteen. “Je kijkt op het oog of alles nog klopt. Je smeert geleiders, controleert de staalkabels, vervangt versleten onderdelen. Soms is het iets simpels als een deurrollertje. Maar dat kan er net voor zorgen dat een storing voorkomen wordt.” Soms werkt hij in een gebouw waar de lift onmisbaar is, zoals in een verzorgingshuis. “Dan moet je goed afstemmen met de receptie of zorgmedewerkers. Even een uurtje zonder lift kan daar behoorlijk lastig zijn.”

Altijd scherp blijven
Een onderhoudsbeurt is één ding, maar storingen zijn een ander verhaal. “Je moet heel flexibel zijn. Als je midden in je onderhoud zit en er komt een melding van een opsluiting, dan moet je direct schakelen.” In zulke gevallen laat Robin zijn planning even los. Veiligheid staat voorop.Dat overkwam hem nog niet zo lang geleden, toen een vrouw vast kwam te zitten in een lift tussen twee verdiepingen. “Ze was onderweg naar een afspraak en de lift bleef hangen. Dan probeer je eerst rustig contact te maken via de intercom. Je merkt dat mensen dan echt op jou vertrouwen.” Robin wist de deur binnen een paar minuten open te krijgen. “Ze was best geschrokken, maar bleef kalm. En toen die deur openging – ja, dan zie je de opluchting. Dat zijn de momenten waarop je weet: dit werk doet ertoe.” Storingen variëren van vastgelopen deuren tot complete uitval. “Je hebt geen idee wat je aantreft totdat je er bent”, zegt hij. “Dat maakt het ook uitdagend. Je moet technisch scherp zijn, maar ook rustig blijven. Zeker als er mensen in de lift vastzitten.”

Zelfstandig, maar nooit alleen
Hoewel Robin grotendeels zelfstandig werkt, staat hij er nooit helemaal alleen voor. Via de telefoon houdt hij contact met het kantoor in Barneveld en collega's in het veld. “We hebben een goed team. Als ik ergens niet uitkom, kan ik hen altijd even bellen. En omgekeerd ook.” Volgens Robin is het teamgevoel bij SkyLift sterk. Iedereen kent elkaar, de lijnen zijn kort. “Het is een hecht bedrijf. Geen poespas. Als je ergens mee zit of een idee hebt, kun je dat gewoon kwijt.” Die open cultuur is iets wat nieuwe collega’s direct opvalt, denkt hij. “Je voelt je hier snel thuis.”

Leren in de praktijk
Robin had geen ervaring in de lifttechniek, maar leerde het vak bij SkyLift. “Ik had wel een technische achtergrond, maar een liftschacht had ik nog nooit van binnen gezien. Veel leer je in de praktijk: je loopt mee, krijgt instructies, volgt cursussen. En na een tijdje draai je gewoon zelfstandig je routes.” Volgens hem hoef je geen volleerd techneut te zijn om in dit vak aan de slag te gaan. “Belangrijker is dat je nieuwsgierig bent, handig, en niet bang om te leren. Je moet logisch kunnen nadenken en je verantwoordelijkheid nemen. De rest komt vanzelf.” SkyLift ontwikkelde een eigen opleiding voor startende lifttechnici. Twee trainers brengen nieuwe monteurs alle benodigde kennis bij in het trainingscentrum in Barneveld. Daarnaast zijn er vervolgtrainingen, kun je certificaten halen en doorgroeien naar andere functies.

Meer dan techniek alleen
Liftmonteur zijn is meer dan sleutelen. “Je bent ook een beetje gastheer”, zegt Robin. “Je komt bij mensen over de vloer. In een zorginstelling of flat heb je te maken met bewoners, bezoekers, personeel. De lift is soms onmisbaar voor hen. Dan is het belangrijk dat je netjes werkt, vriendelijk bent, dingen uitlegt als dat nodig is.” Soms raakt hij in gesprek met bewoners, die nieuwsgierig zijn naar wat hij doet. “Dat vind ik alleen maar leuk. Je merkt dat mensen het waarderen dat je de tijd neemt.”

Werk met impact
Op de vraag wat zijn werk de moeite waard maakt, hoeft Robin niet lang na te denken. “Je doet werk dat ertoe doet. Als een lift niet werkt, heeft dat direct impact op mensen. Zeker bij ouderen of mensen met een beperking. Als jij ervoor zorgt dat die lift het weer doet, dan maak je echt verschil.” En soms zit de voldoening juist in de dingen die níet opvallen. “Als ik ergens onderhoud heb gedaan en de lift loopt weer als een zonnetje? Dát is mooi. Dan weet ik: het werkt gewoon weer goed, veilig en soepel.”

Een toekomst met perspectief
Lifttechniek is een vak met toekomst, daar is Robin van overtuigd. “Er is veel vraag naar goede monteurs. De techniek wordt complexer en door vergrijzing wordt de lift steeds belangrijker. Er is altijd iemand nodig die begrijpt hoe het werkt en het in de vingers heeft.” Voor wie een afwisselende baan zoekt met techniek, vrijheid en verantwoordelijkheid, is het volgens hem een topvak. “Je bent veel onderweg, hebt contact met mensen, je blijft leren. En je komt op plekken waar je anders nooit zou komen. Juist dat maakt het leuk. Je weet nooit precies wat je te wachten staat, maar je weet wél dat je het aan kunt. En als je dan thuiskomt en je weet dat alles draait, dat voelt goed.”

In beweging met SkyLift
SkyLift is de grootste merkonafhankelijke liftspecialist van Nederland, opgericht in 2004 en met bijna 300 medewerkers in dienst. Zij verzorgen onderhoud, reparatie en modernisering van circa 13.000 liften in heel Nederland. Vanuit het hoofdkantoor in Barneveld worden tien serviceteams aangestuurd, die regionaal opereren. Elke monteur werkt in een vaste omgeving, met vaste klanten.

Wat SkyLift bijzonder maakt, is de combinatie van techniek en vrijheid. Servicemonteurs plannen hun dag grotendeels zelf, werken zelfstandig én hebben ruimte om zich te ontwikkelen. Ze zijn het visitekaartje van het bedrijf – met een luisterend oor voor bewoners, beheerders en opdrachtgevers.

www.skylift.nl