BARNEVELD - Files tussen Hoevelaken en Barneveld leverden vorig jaar 3,2 miljoen euro schade op voor de transportsector. De A1 rond Barneveld is daarmee een van de tien duurste verkeersknelpunten van Nederland.

Dat blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van transportorganisaties Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Wat veel ondernemers en transportbedrijven al merkten op de weg, is nu ook vertaald in cijfers. Op de A1 bij Barneveld staat het verkeersteeds vaker en langer stil. De fileschade verdrievoudigde daardoor ten opzichte van 2016. De totale fileschade in Nederland bedroeg in 2017 1,3 miljard euro. 

Ook indirecte schade
Bij de schade gaat het onder meer om kosten van stilstaande vrachtwagens, voertuigen die moeten omrijden, de inzet van extra voertuigen om goederen op tijd af te leveren en extra personeelskosten om rit- en routeplanningen aan te passen. TLN en Evofenedex wijzen erop dat files daarnaast ook indirecte schade veroorzaken, bijvoorbeeld doordat producten later in de winkel liggen of productieprocessen van bedrijven vertraging oplopen. Volgens de transportorganisaties kunnen zulke indirecte kosten leiden tot nog eens 30 procent economische schade.

Verbreding A1 bij Barneveld
Zowel de gemeente Barneveld als ondernemersorganisatie BIK maken zich al jaren hard voor het terugdringen van de files rond Barneveld. Er lijkt nu zicht op een einde aan die files. Rijkswaterstaat besloot onlangs om de A1 tussen Hoevelaken en de A30 bij Barneveld te verbreden tot 2 keer 4 rijstroken. Ook wordt de zuidelijke afrit van de A1 naar de A30 verbreed naar 2 rijstroken. De wegaanpassingen maken deel uit van de renovatie van knooppunt Hoevelaken en vinden plaats tussen 2021 en 2025.

Miljoenen voor A1/A30
Verder werd eind november bekend dat het Rijk 22,4 miljoen extra uittrekt voor het vernieuwen van het knooppunt A1/A30, bovenop de eerder toegezegde 10 miljoen euro. Ook de provincie en de gemeente betalen mee. Doel is dat de stoplichten verdwijnen en het verkeer in de toekomst soepel van de ene snelweg naar de andere doorstroomt. In het voorjaar van 2019 start er een nieuw onderzoek naar de beste verkeersoplossing voor het knooppunt. Dan wordt mogelijk ook duidelijk wanneer het knooppunt op de schop kan. De BIK ziet graag dat dit gelijktijdig met de werkzaamheden aan knooppunt Hoevelaken gebeurt, geeft Ton Uljee verderop in dit magazine aan.