Dat het dna van een familiebedrijf niet alleen in de genen van de familieleden zit? Dat blijkt elke dag bij Schuiteman Accountants & Adviseurs. Relatiemanagers Annette Monshouwer en Johan Jol vertellen hoe de familiecultuur vorm krijgt in hun dagelijks werk.

Als relatiemanagers zijn Annette en Johan het eerste aanspreekpunt en de adviseur voor ondernemers. “We sparren bijvoorbeeld over het werkkapitaal dat ze nodig hebben om verder te groeien, maar ook over zaken als de herstructurering van werkmaatschappijen of de rol die een ondernemer in zijn bedrijf heeft. Vaak help ik een ondernemer zelf met een advies, maar soms breng ik ze ook in contact met één van onze financiële, fiscale of juridische specialisten”, vertelt Johan.

Opvolging in het familiebedrijf
Een deel van de klanten zijn zelf een familiebedrijf. Johan en Annette zien dat deze bedrijven vaak net als Schuiteman een langetermijnvisie hebben. Ze maken geen rare sprongen, groeien gestaag. Wat ook typerend is? “De betrokkenheid die je in zulke bedrijven ziet. Niet alleen de familieleden, maar ook medewerkers zetten vaak een stapje harder voor elkaar”, zegt Annette. Waar in het verleden de volgende generatie vaak automatisch het familiebedrijf voortzette, is dat nu minder vanzelfsprekend, ziet de Voorthuizense relatiemanager. “Niet ieder kind wordt gelukkig van het ondernemerschap en heeft daar ook de vaardigheden voor. Ik ga daar vroegtijdig het gesprek over aan met ondernemers en breng ze eventueel in contact met onze organisatieadviseur, die kan ondersteunen met interviews, assessments, coaching en begeleiding.”

Betrokkenheid begint in eigen huis
Dat het helemaal niet erg hoeft te zijn dat een volgende generatie het familiebedrijf niet voortzet? Daar is Schuiteman zelf het beste bewijs van. Het kantoor werd in 1968 opgericht door Hein Schuiteman en werd later mede voortgezet door zijn zoon Evert-Hein. Die nam in 2020 weliswaar afscheid van het kantoor, maar de familiecultuur bleef. “Ook al zijn we inmiddels met ruim 180 collega’s, de organisatie is nog altijd heel plat. Ik kan hier gewoon bij iedereen binnenlopen zonder afspraak. Wat er ook op je visitekaartje staat, iedereen is hier even belangrijk en we delen lief en leed”, vertelt Annette. “Wat ik mooi vind is dat de directie aan medewerkers vraagt om mee te denken over de visie en strategie”, vult Johan aan. Die betrokken cultuur wordt door Schuiteman niet als vanzelfsprekend beschouwd. In de onboarding voor nieuwe collega’s en de ontwikkelprogramma’s voor medewerkers is er structureel aandacht voor de vier kernwaarden: ondernemend, persoonlijk, eerlijk en no-nonsense.

Adviseren met oog op de lange termijn
Hoe krijgen die kernwaarden invulling in het dagelijks werk van relatiemanagers Johan en Annette? “De ultieme vorm van ondernemend zijn, is wat mij betreft aansluiten bij de behoefte van de klant”, zegt Annette. “De ene ondernemer vindt makkelijk zelf zijn weg, de ander vindt het prettig als je breed meedenkt. Er is geen aanpak die voor iedereen werkt, je moet jezelf steeds afvragen: hoe help ik deze ondernemer verder? Wat is zijn of haar verhaal en hoe kan ik helpen om zijn of haar ambities te behalen?”

Een klant écht helpen betekent voor Johan optreden als sparringpartner voor de ondernemer en op financieel en fiscaal gebied ontzorgen. “De mogelijkheden gebruiken, met de insteek om het praktisch en eenvoudig te houden, maar fiscaal wel zo optimaal mogelijk. Met als speerpunt uiteraard dat de geest van de wet leidend is in de advisering. Want dat iets fiscaaltechnisch kan, betekent niet dat je het automatisch ook moet doen. Soms is het beste advies een simpel advies: niet doen. Ook al levert ons dat minder op en kunnen we daardoor niet laten zien hoe deskundig we zijn. De langetermijnrelatie met een klant is namelijk veel meer waard.”

www,schuiteman.com