Sluit jouw website ook deze grote doelgroep uit?
Je steekt waarschijnlijk veel tijd en energie in de gebruiksvriendelijkheid van je website. Duidelijke navigatie, snelle laadtijd? Check! Maar wist je dat veel websites desondanks een grote doelgroep onbewust buitensluiten?
Er zijn namelijk mensen die door allerlei factoren een beetje extra hulp nodig hebben om jouw website goed te kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan mensen die slechtziend, blind, slechthorend of doof zijn. Maar ook aan mensen met cognitieve of motorische beperkingen of een tijdelijke beperking, zoals een gebroken arm. Nederland telt maar liefst 4 miljoen mensen met een beperking. Met simpele aanpassingen aan je website kan je ook deze mensen de best mogelijke gebruikservaring bieden. We lichten er twee voor je uit:
1. Kleur en contrast
Kleurenblindheid is één van de meest voorkomende beperkingen ter wereld. Daarom is het van belang om goed na te denken over welke kleur waar wordt gebruikt. Aangezien er veel vormen van kleuren-blindheid bestaan, is het erg lastig om de perfecte kleuren te kiezen voor je website. Echter, er zijn wel combinaties die je sowieso het beste kunt vermijden, zoals groen-zwart, groen-grijs en blauw-grijs. Zorg daarnaast voor voldoende kleurcontrasten tussen verschillende elementen (zorg dat een knop een contrasterende kleur heeft ten opzichte van de achtergrond).
2. Alternatieve teksten
Tegenwoordig kunnen websites worden voorgelezen door voorleessoftware, ook wel screenreaders genoemd. Deze software leest tekst en elementen hardop voor, zodat blinde en slechtziende mensen de content ook mee kunnen krijgen. Zorg dus dat deze teksten goed staan en dat ook teksten in buttons en bij afbeeldingen (alt-teksten) duidelijk zijn en geen verwarring oproepen. Bij afbeeldingen kun je overigens onderscheid maken tussen informatieve afbeeldingen (welke bijdragen aan het begrijpen van de content) en decoratieve afbeeldingen (welke dat niet doen). Decoratieve afbeeldingen hoeven daarom niet per se voorzien te worden van een alt-tekst.
Digitaal toegankelijk = futureproof
Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Daarom wordt digitale toegankelijkheid steeds belangrijker en - vanaf 2025 - zelfs verplicht in bepaalde branches. Is jouw website digitaal toegankelijk? Gefeliciteerd, dan ben je futureproof. Heb je vragen over digitale toegankelijkheid of wil je eens sparren over wat jij nog beter kunt doen? We helpen je graag!
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor webdevelopment en online marketing.