Voor elk mkb-bedrijf dat in de etalage staat, zijn er op dit moment gemiddeld zes serieus geïnteresseerde kopers. Toch komen deals lang niet altijd soepel tot stand. Hoe kan dat? 

Een belangrijke oorzaak die ik tegenkomen, is het uiteenlopen van mindsets en verwachtingspatronen. Een verkoper is in zijn hoofd soms al maanden bezig met de verkoop van zijn onderneming. Zodra er zich een koper aandient, wil de verkoper graag zo snel mogelijk toewerken naar een deal. De koper neem juist vaak zijn tijd. Overnames gaan zelden sneller dan je denkt. Een gemiddeld traject duurt 3 tot 6 maanden. Doe je zaken met een groot concern of een internationale overnamekandidaat? Dan heb je minder regie en kan het overnametraject langer duren. 

Mentale koersvastheid

Dat vraagt van verkopers mentale koersvastheid. Weet vooraf wat je wilt en werk daar naartoe. Wees geduldig op de momenten dat het nodig is, geef gas als het proces daarom vraagt, flexibel als het moet; maar altijd met het doel voor ogen. Je hebt hard gewerkt om iets op te bouwen. Geef dat niet weg omdat je het overnameproces 'moe' bent. Juist aan het einde van het traject doen veel verkopers concessiers waar ze achteraf spijt van hebben. Besef daarbij: een behoorlijk deel van de dealwaarde zit in randvoorwaarden. Denk aan de verdeling van het resultaat na de overnamedatum, rente over de koopsom bij vertraagde overnames, de uitbetaling van managementfees of afspraken over wat je in de toekomst nog doorberekent aan de koper. Een goede overnameadviseur denkt aan al jouw belangen. 

Niet doe-het-zelven

Zelf kun je natuurlijk ook bijdragen aan een zo soepel mogelijke overname. Zorg dat je interne organisatie up-to-date is, zodat je tijdens het due diligence onderzoek snel, goed en volledig kunt leveren. Ga ook niet doe-het-zelven in het verkooptraject. Wat je daarmee aan kosten bespaart, weegt zelden op tegen de lagere verkoopprijs die je onder aan de streep realiseert. Verkoopplannen? Als overnameadviseur help ik je graag om de overname te stroomlijnen en koersvast te blijven in het overnametraject. Het is prettig om in dat proces een sparringspartner te hebben. Iemand die jouw financiële en persoonlijke belangen bewaakt en zakelijk in de onderhandelingen staat. Dat levert je de beste deal op en rust in het overnameproces. 

Ad Jonker is als registeraccountant gespecialiseerd in fusies en overnames. Met zijn mensenkennis en zakelijk inzicht kan hij je optimaal begeleiden bij het verkopen van je bedrijf. 

www.fuziesenruzies.nl
www.jonkerfieret.nl