Het is nu hartje zomer. Zit je nu online, dan kom je waarschijnlijk allerlei advertenties en teksten voor zwembaden, zomerse drankjes en vakanties tegen. Logisch natuurlijk. Heb je een eigen bedrijf en wil je ook slim inspelen op seizoenstrends? We helpen je graag. 

Bepaalde producten of diensten worden in bepaalde periodes van het jaar vaker verkocht. Dit noem je ook wel seizoensgebondenheid. Deze producten of diensten krijgen in bepaalde periodes meer aandacht, aangezien mensen ze associëren met specifieke dagen of periodes. Denk aan zwembaden nu, en kerstbomen in december.Wanneer je op tijd je aanbod en je online marketing strategie aanpast aan de seizoenstrends, speel je ook in op de klantbehoefte. Je kan je content ook tijdig op specifieke behoeften van je klanten aanpassen. Hierdoor is je content relevant en haak je met passende campagnes strategisch in op seizoenstrends.

Pas seizoensgebondenheid toe in je online marketing strategie
Om je een eind op weg te helpen, hebben we een aantal tips voor je:

  • Maak een contentkalender. Zet in deze kalender alle belangrijke feestdagen en vakanties die relevant zijn voor jouw branche en doelgroep. Hierdoor mis je geen enkele marketingkans meer én houd je het overzichtelijk.
  • Heb je belangrijke seizoensgebonden kansen gevonden? Creëer dan relevante en boeiende inhoud. Denk aan blogartikelen, video’s, infographics en acties. Deel deze content op je social media en op je website.
  • Begin op tijd! Wil je graag kerstbomen verkopen, maar begin je pas de week voor kerst met adverteren en teksten plaatsen? Dan ben je te laat. De concurrentie is vaak enorm, dus zorg dat je er op tijd bij bent.

Weet je niet welke kanalen je op welk moment moet inzetten? Of heb je hulp nodig bij het uitwerken van een strategie? We helpen je graag!

Jason Wu (06 - 1790 6408) is online marketing consultant bij NeoSEM. Dagelijks helpt hij ondernemers meer uit hun webshop of site te halen.

www.neosem.nl