BARNEVELD - Eierdoosjes staan niet bepaald bekend om hun sprankelende uitstraling. Twinpack, sinds kort terug in Barneveld, brengt daar verandering in. Wereldwijd duiken in steeds meer supermarkten hun gekleurde Eggyplay-doosjes op. Die fungeren niet alleen als verpakkingsmateriaal, maar ook als speelgoed.

Het plastic eierdoosje is aan de boven- en onderkant voorzien van nopjes, zoals je die kent van Legoblokjes. Hierdoor zijn de doosjes stapelbaar. Zijn de eieren op? Dan kunnen kinderen de doosjes gebruiken als bouwstenen voor bijvoorbeeld een race-auto of kasteel. In Nederland liggen de Eggyplay-doosjes in de schappen van Jumbo. Over de grens zijn supermarktgiganten als Tesco en Carrefour al om. En ook in de VS, Azië en LatijnsAmerika wordt er al gespeeld met de Eggyplay. Nee, hij heeft het niet zelf bedacht, geef Jacco Wagelaar meteen toe. Het idee van de Eggyplay komt uit de koker van een student grafisch ontwerp, die werkte voor een Deense opdrachtgever van Twinpack. De twee bedrijven werkten samen het concept verder uit en zorgden ervoor dat het doosje voldeed aan de strenge Europese wet- en regelgeving voor speelgoed.

Verpakkingspsychologie
Dat nog nooit iemand een twist heeft gegeven aan het traditionele eierdoosje is eigenlijk opmerkelijk, vindt Wagelaar. ,,Eieren zijn voor supermarkten een belangrijk margeproduct. Daar komt bij dat er eigenlijk geen ‘merken’ zijn die zich van elkaar onderscheiden. Dat maakt de verpakking nog belangrijker voor de keuze van de consument.” Wellicht heeft het te maken met de psychologie van verpakkingsmateriaal. ,,Consumenten zijn heel visueel ingesteld en gehecht aan herkenning”, vertelt Wagelaar. ,,Scharreleieren zitten in een bruine verpakking, biologische of ecologische eieren in een groen doosje. Als je een verpakking verandert, desoriënteer je klanten. Dat kan grote gevolgen hebben. Toen Calvé ooit haar label aanpaste, verkocht het meteen minder pindakaas.”

Ware hit
Vooralsnog lijkt de Eggyplay echter een ware hit. Ook al is een speels doosje duurder dan een traditioneel doosje. In Nederland betaal je bij Jumbo 1,79 euro voor een doosje met acht eieren. De kosten van een doosje per ei - de maat waarmee de eierverwerkendeindustrie rekent - zijn daarmee ongeveer 1,5 keer zo hoog als van andere doosjes.

,,Onze doosjes zullen nooit een commodity worden. Ze zijn vooral geschikt voor high-end eieren. Maar de wereld is krankzinnig groot en wereldwijd worden jaarlijks honderden miljarden eierverpakkingen gemaakt. Met een klein deel daarvan kun je al heel veel verdienen. Hoewel we nog niet zo lang onderweg zijn, zijn we heel tevreden met de huidige afzet en omzet.”

Terug in Barneveld
Wagelaar ontvangt zijn bezoek vandaag in een kantoorpand aan de Anthonie Fokkerstraat. Sinds eind oktober is Twinpack weer gevestigd in Barneveld. In 2011 vertrok het bedrijf nog naar Noordwijkerhout, waar het een vestiging heeft die zich focust op verpakkingen voor de bloemen- en bloembollensector.

Het samenvoegen van de twee vestigingen bleek toch minder voordelen op te leveren dan gedacht. ,,Het verschil tussen de corebusiness van beide ondernemingen was te groot. Zij zijn heel lokaal georiënteerd, wij mondiaal. Dat vraagt een heel andere focus en marktaanpak. We kwamen tot de conclusie dat het voor onze groei in de wereldwijde eiermarkt beter was om toch weer stand alone te opereren.”

Groei
Want groei ligt in het verschiet. Daar is Wagelaar van overtuigd. De wereldbevolking groeit nog altijd, waardoor de vraag naar voedsel toeneemt. Eieren hebben daardoor goede papieren. Ze zijn relatief goedkoop en hebben een hoge voedingswaarde. En ook niet onbelangrijk: er is geen godsdienst of politieke stroming die verbiedt om ze te eten. Als de vraag naar eieren toeneemt, lift Twinpack mee. Dan zijn er namelijk meer verpakkingsmaterialen nodig voor eieren en eierverpakkingsmachines. Meer handel dus voor Twinpack, die de materialen overigens niet zelf produceert maar alleen levert. Barneveld is dan de perfecte uitvalsbasis voor de vier medewerkers van de onderneming. Het noemen van die naam opent wereldwijd nog altijd deuren in de poultrysector, weet Wagelaar. ,,Veel internationale bedrijven zijn hier wel eens geweest bij Moba, Impex of Jansen Poultry Equipment. Barneveld staat toch een beetje bekend als het Silicon Valley van de eieren. Als je daar vandaan komt, zul je er wel verstand van hebben.”

Meer samen doen
Op die reputatie moeten we – bedrijfsleven maar zeker ook de overheid – zuinig zijn, stelt de oud-voorzitter van het Dutch Poultry Centre. ,,De poultrysector zorgt voor enorm veel lokale werkgelegenheid. De overheid zou er dan in mijn ogen ook alles aan moeten doen om poultrybedrijven te faciliteren en binnen Food Valley op dit gebied een status aparte opeisen.”

Ook voor die bedrijven zelf liggen er volgens Wagelaar kansen. ,,We zouden nog meer samen kunnen nadenken over wat we nodig hebben. En we reizen allemaal elk jaar de wereld over langs alle grote beurzen. Dat is zeer kostbaar en tijdsintensief. Waarom zouden we eigenlijk niet samen wat hier in Barneveld organiseren?”

Een mooi voorbeeld van denken in samenwerking, is het EggsCargoSystem. Twinpack verkocht door de jaren heen inmiddels al miljoenen eiertraytjes voor het transport van consumptie-eieren. Dat komt mede omdat het EggsCargoSystem – dat verder bestaat uit een pallet en verdelers – naadloos aansluit op de verpakkingsmachines die Moba wereldwijd wegzet.

De derde pijler van Twinpack is het HatchCargoSystem, een verpakkingssysteem voor broederij-eieren. ,,We hebben nu veel minder producten dan toen we vertrokken uit Barneveld. Maar daarmee denken we wereldwijd een grotere rol te kunnen spelen. En wacht maar af: we gaan in de toekomst zeker nieuwe verpakkingsoplossingen introduceren voor eieren én de interne logistiek in de eierverwerkende industrie.”