'Steeds kijken wat er beter kan'
Natuurlijk loert Business in Barneveld mee op LinkedIn. Deze keer viel ons oog op de enthousiaste post van de Barneveldse Anita Blankestijn. Zij staat voortaan aan het roer van Gravity (Digital Agency) en neemt daarmee het stokje over van Marco Groenendijk.
Gefeliciteerd met je nieuwe rol! Hoe waren de eerste weken?
Dank je wel! De eerste weken vliegen voorbij door een volle agenda en leuke gesprekken. Er heerst een lekkere energie op kantoor, veranderingen voelen voor mensen vaak als een nieuwe fase met nieuwe kansen. Dat geldt zeker voor ons, met een personeelsbestand dat vooral bestaat uit millennials.
Je begon in 2014 in de sales bij Gravity en staat nu aan het roer van Gravity. Ben je een carrièreplanner of zie je wel hoe het loopt?
Ik ben geen uitsproken planner, maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat ik wel zie hoe het loopt. Het zit in mijn natuur om constant te kijken naar wat er beter kan, stoppen met wat niet werkt, stagnaties te signaleren en kansen te benutten. Door die eigenschappen kom ik blijkbaar verder in mijn carrière en mag ik het bedrijf nu aansturen.
Wat zie je als jouw kracht in je nieuwe rol en welke eigenschap zou je juist een beetje meer willen hebben?
Ik hoop dat mensen mijn aanjagen, motiveren en sturing kunnen waarderen. Ik zoek altijd naar de goede combinatie tussen de persoon en wat hun functie vraagt. Vanuit mijn HR- en bedrijfskundige achtergrond is dat een fijne combinatie. Door meer te focussen op de persoon en de job dan op enkel wat de functie nodig heeft, krijg je excellente mensen. Ik geniet ervan om mensen in hun kracht te zien staan.
Ik zou graag nog wat mondiger willen zijn. Ik ben meer een denker dan een prater. In sommige situaties zou het helpen als ik toch sneller van mij laat horen. Dit heb ik van mijn vader en aan hem waardeer ik dat juist. Misschien kan ik er voor mezelf een prettige balans in gaan vinden.
Wat is de belangrijkste les die je leerde in de afgelopen jaren en waarom?
Mensen doen wat ze leuk vinden. Dit klinkt eenvoudig, maar toch wordt er binnen organisaties nog veel gestuurd op wat of wie niet genoeg functioneert. Ik heb geleerd te focussen op dat wat goed gaat, nog beter maken. Dit maakt dat mensen positief worden benaderd en dat we experts worden in wat we doen.
Gravity is van een lokaal bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende landelijke speler. Welke keuze of stap heeft daar volgens jou het meeste aan bijgedragen?
In 2017 zijn wij naar Amersfoort verhuisd en hebben wij onszelf met een andere naam opnieuw in de markt gezet. Binnen een kwartaal kregen we aanvragen van mooie opdrachtgevers zoals Peijnenburg en Discovery Channel. Het feit dat Amersfoort als meer Randstedelijk wordt ervaren en dat wij onze positionering aanscherpten, hadden dus direct effect. Hoewel groei nooit onze belangrijkste pijler is geweest, was iedereen trots op het feit dat we nieuwe collega’s konden verwelkomen door onze groeiende klantenbestand.
Eenvoud (Simplicity Moves) speelt een belangrijke rol in jullie filosofie. Waarom is juist dat zo belangrijk?
Simplicity toepassen maakt dat je constant bezig bent met het zoeken naar de kern en de relevantie. Vaak komen klanten met vraagstukken waarvan zij denken dat hun complete bedrijfsvoering om moet. Vaak helpt het opschonen, digitaal transformeren en agile coaching al bij het behalen van grote successen. De verandermindset van het team is daarbij essentieel: de wereld verandert zo snel dat in sommige branches elke vijf jaar een transformatie moet plaatsvinden. Door het simpel - en daarmee wendbaar - te maken, zorgen wij voor een overzichtelijk en (technisch) haalbaar proces waar iedereen achter staat.
Wij passen Simplicity overigens niet alleen toe voor onze klanten, maar ook in onze eigen bedrijfsvoering. Waar stoppen we mee? Wat werkt niet of moet anders worden ingericht? Wij houden dan ook niet van onnodige processen of terugkerende meetings. Zo verzand je nooit in dat wat eigenlijk onnodig is. Het houdt ons scherp.
Van welke kansen en uitdagingen in je nieuwe rol krijg je het meeste energie?
We zijn constant bezig met de vragen uit de markt en ontwikkelen mee met die vragen. Business design bijvoorbeeld is een nieuw vakgebied waar de vraag groot is en ik erg enthousiast over ben. Onze business designers herkennen patronen en hebben affiniteit met business ontwikkeling. Zij kijken door de traditionele bedrijfsvoering heen voor mogelijke toepassingen op het gebied van innovatie en verdienmodellen. Dit helpt bedrijven om op een pragmatische manier in beweging te blijven. Mijn focus zal daar nu ook met name liggen. Deze collega’s vormen de basis voor de verandering bij de klant. Ik ben vaak oprecht onder de indruk van wat onze adviseurs in werking stellen bij opdrachtgevers.
De uitdaging op korte termijn is voor mij de vernieuwing van het HR-beleid. In de groei de cultuur bewaken, maar ook blijven sturen op de ontwikkeling van onze mensen. Vaak kijk je in groei vooral naar buiten, maar het is goed om het intern op het hoogste niveau te houden. Dat maakt de groei duurzaam. Het is tenslotte een teamprestatie.