KOOTWIJKERBROEK - Hij werkte voor klanten als Heineken, Schiphol en ING en maakte video’s, animaties, ontwerpen en illustraties voor opdrachtgevers over de hele wereld. Met zijn verhuizing vorig jaar van Hilversum naar zijn tot studio omgebouwde schuur in Kootwijkerbroek, is Sjoerd van Dijk een nieuwe weg ingeslagen.

Zijn nieuwe werkplek naast zijn woning aan de Breihutterweg bevalt hem uitstekend, vertelt hij, en in de afgelopen maanden vormde zijn orderportefeuille zich bijna ongemerkt naar zijn nieuwe woon- en werkomgeving. “Voor een agrarisch ondernemer hier verderop ontwierp ik een poster voor zijn boerderijwinkel. En mijn buurman vroeg ik of een logo en een website wilde ontwerpen voor zijn schoorsteenveegbedrijf. Want of je nou een groot bedrijf bent of je bent zzp’er, potentiële klanten die willen kennismaken met jouw bedrijf brengen meestal eerst een bezoek aan je website. Die moet op alle punten overtuigen. Je krijgt immers nooit een tweede kans voor een eerste indruk. En steeds vaker wordt je site bekeken met een mobile device. Daarom zorg ik ervoor dat een website ‘meebeweegt’ met de verschillende formaten van de diverse beeldschermen. Ontzettend leuke opdrachten waar ik mijn creativiteit helemaal in kwijt kan.”

Het leuke van zijn recente contacten met lokale opdrachtgevers is het directe schakelen met de klant, vindt hij. “Het werken voor grote reclamebureaus en dito opdrachtgevers was ik een beetje zat geworden in de afgelopen jaren. Ik merk dat ik het veel leuker vind om direct met ondernemers aan tafel te gaan en er achter te komen wat hen drijft, waarmee ze hun klanten willen bereiken en wat ze willen uitstralen.” Als creatieve verhalenverteller is bewegend beeld een van zijn specialismen, geeft hij aan. “Er is geen medium waarmee je meer impact op je klanten maakt dan bewegend beeld. Of dat nu een korte video-impressie is of een spannende mini ’speelfilm’. Jouw bedrijf staat op het netvlies van je doelgroep gebrand en maakt een blijvende indruk.” Ook maakte hij tientallen 2D en 3D-animaties voor klanten. “Een complexe boodschap of ingewikkeld proces communiceren richting jouw doelgroep is één ding. Een heel ander verhaal is ervoor te zorgen dat de boodschap wordt begrepen en blijft hangen. Animaties kunnen hierbij het ideale communicatiemiddel zijn. Vooral wanneer ze creatief en functioneel zijn.”

Zijn recente lidmaatschap van de OVK komt voort uit zijn enthousiasme voor het dorp Kootwijkerbroek, vertelt Sjoerd. “We hebben het ontzettend naar onze zin hier, en hebben al veel mensen in de buurt leren kennen. Het lijkt me leuk om ook kennis te maken met de ondernemers hier en mijn netwerk groter te maken.”

www.sjoerd-van-dijk.nl