TeKa Groep gaat World Food Center Experience exploiteren
BARNEVELD - De TeKa Groep uit Barneveld gaat de World Food Center Experience in Ede exploiteren. In deze thema-attractie over voedsel gaan vanaf 2023 jaarlijks duizenden bezoekers op een persoonlijk voedselavontuur.
De TeKa Groep won een aanbesteding om de experience te exploiteren. Het door Voorthuizenaar Timo Kruft opgerichte bedrijf is één van de grootste en meest ervaren spelers in de Nederlandse evenementen- en congresbranche. Het bedrijf, opgericht in 1992, exploiteert 20 monumentale en industriële locaties in heel Nederland en faciliteert jaarlijks honderden evenementen van multinationals, mkb-bedrijven, overheden en particulieren. Dat gebeurt in locaties als het Amsterdome in Amsterdam, de Rijtuigenloods in Amersfoort, Kasteel De Schaffelaar in Barneveld, De Werelt in Lunteren en de Midden Nederland Hallen in Barneveld.
TeKa Groep is op dit moment al actief op het World Food Center-terrein als exploitant van de Mauritskazerne. Hier opende het bedrijf in 2019 een evenementenlocatie mede gericht op de (agri)foodsector. De nieuw te realiseren WFC Experience komt eveneens voor een deel in deze Mauritskazerne, aangevuld met een nieuw te bouwen gebouw achter de kazerne.
Geworteld in regio Food Valley
“We hebben in TeKa Groep een partner gevonden die niet alleen qua deskundigheid en ervaring prima aansluit bij de WFC-Experience, maar ook de visie, ambitie én durf heeft om met ons deze uitdaging aan te gaan”, zegt Dirk Lubbers, bestuurslid van de Stichting World Food Center Experience, die de attractie realiseert.
“Daarbij is TeKa Groep ook nog eens geworteld in de regio Foodvalley. Het bedrijf is verbonden met dit gebied en draagt bij aan de regionale economie en werkgelegenheid. Het uitgebreide regionale netwerk van TeKa Groep is waardevol in zowel de ontwerp- als exploitatiefase. Met alle kennis van de belangen die hier spelen en de partijen die hierbij betrokken zijn, zoals de WUR, verwachten wij dat TeKa Groep de WFC-Experience vanuit de regio kan laten uitgroeien tot een attractie van topniveau.”
Gedeelde visie en ambitie
Een andere belangrijke factor om te kiezen voor TeKa Groep ligt in de gepresenteerde visie op experiences en het volledig onderschrijven van het belang van voedseleducatie. “We zien dat experiences en belevingsgerichte activiteiten aan populariteit winnen, ook binnen de evenementenbranche”, zegt Timo Kruft, oprichter en CEO van TeKa Groep. “We geloven in de unieke mogelijkheden van de World Food Center Experience om op deze locatie horeca, leisure, evenementen en ontmoetingen van foodgerelateerde bedrijven samen te laten komen.”
“In alles wat TeKa Groep nu al doet, speelt voedselbewustzijn een grote rol. We weten waar het voedsel vandaan komt dat we serveren op onze locaties, gaan voedselverspilling tegen en zijn nauw betrokken bij korte keten-initiatieven. Kortom: we delen de droom die onder de Experience ligt en willen daarom niet alleen vanuit zakelijk, maar ook vanuit idealistisch perspectief dat de Experience slaagt.”