Jaren geleden, ik was eigenlijk pas net begonnen als coach, viel ik direct met mijn neus in de startende-onderneming-boter. Via een prettige relatie uit mijn tijd als inkoper kon ik bij zijn bedrijf aan de slag als ‘uit-huis-coach’. Niet in dienst, geen vast aantal uren en geen wederzijdse verplichtingen. Simpelweg oproepbaar indien nodig.

Ik sta op hun intranet, HR weet van mijn bestaan, het management heeft mij leren kennen, maar that’s it. Medewerkers die dreigen vast te lopen door werk- en/of privéomstandigheden, krijgen via hun leidinggevende de tip om een afspraak bij mij te plannen, maar ze mogen ook zelf het initiatief nemen. Op die manier hebben ze de gelegenheid om anoniem een externe hulplijn in te zetten. Het enige dat ik terugkoppel aan het bedrijf, is dat er een afspraak is gemaakt en ze dus een factuur kunnen verwachten. Kleine communicatiemoeite en een groot plezier voor zowel HR als Financiën. De inhoud van de gesprekken is en blijft vertrouwelijk.

Wat niet vertrouwelijk blijft, is de grote gemene deler die uit de gesprekken boven komt drijven. Soms is dat werkdruk, soms zijn het privéomstandigheden en nu zijn het allerlei Covid-gerelateerde zaken als vereenzaming, stress en het missen van structuur, want thuiswerken is de norm. Dat koppel ik dan terug aan het bedrijf, zodat zij kunnen anticiperen mochten ze het zelf nog niet gesignaleerd hebben.

Al zeg ik het zelf: ik vind dit een briljante symbiose die alle partijen recht doet en meerdere aspecten van de werkende omgeving belicht.

En nee, natuurlijk is dit geen waterdicht model: ik kan er op allerlei manieren misbruik van maken. Er zijn tíg mogelijkheden te bedenken. Wellicht dat ik een verkeerde inschatting maak, maar als lezer denk je nu vast: het zal wel een uit de kluiten gewassen eenmanszaak zijn, het kan toch nooit dat je op die oncontroleerbare manier met elkaar samenwerkt?! Wel dus en het bedrijf heeft meerdere keren op rij de FD Gazellen Award gewonnen, detacheert bij RIVM, verschillende Ministeries, Jaarbeurs in Utrecht, plaatst mensen bij grote commerciële bedrijven en is gevestigd in Amsterdam.

Dat is nou wat ik bedoel met de titel van deze column. Een typisch geval van de X-factor. In dit geval de X-factor van vertrouwen. En we weten allemaal: vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Maar ik kom met de auto.

Hilde Brouwer is sparringpartner en inspiratiecoach voor ondernemers.

www.summitcoaching.nl