Ze helpen lokale en regionale bedrijven om personeel en klanten te vinden en groeien daardoor zelf ook als kool. Het jonge Jep! marketing is in korte tijd een vaste waarde in het Barneveldse businesslandschap geworden. En twintigers Stefan Schuring en Peter Veldman zijn nog lang niet klaar…

Tekst: Hiemstra Media

Chauffeurs. Kraanmachinisten. Automonteurs. Timmermannen. Hoveniers. Koks. Horecamedewerkers. Vind ze maar eens in deze krappe arbeidsmarkt. Maar noem een lastige vacature en Jep! marketing wist ‘m in het afgelopen jaar in te vullen. “Er is écht wel beweging op de arbeidsmarkt. De meeste mensen zijn niet actief op zoek, maar ze staan wel open voor een andere baan. Je moet ze alleen zien te bereiken en triggeren”, zegt Stefan.

En dat is waar Jep! marketing zich sinds 2021 op toelegt. Het bureau combineert kennis over werving en recruitment met technieken en overtuigingsprincipes uit de wereld van online marketing. Dat doet het bijvoorbeeld voor bedrijven als BKV, Metech, Van Deuveren Transport, Viets Harskamp, Hardeman Vloerbewerking en Rengineers.

Hoe dat er in de praktijk uitziet? “We hebben een concept ontwikkeld dat inspeelt op wat baanswitchers belangrijk vinden. Duidelijkheid over salaris, een goed beeld van een dag en het werk dat je doet, weten wie je collega’s worden en hoe de sfeer is. Dat presenteren we op een toegankelijke manier, met aantrekkelijke foto’s en video’s”, vertelt Peter.

Van TikTok tot LinkedIn
Vervolgens weet Jep! marketing ook hoe en waar je online de mensen bereikt die jouw vacaturepagina moeten zien. Van Instagram tot LinkedIn en van YouTube tot TikTok. Stefan: “Elke
campagne is maatwerk. Welke kanalen je inzet hangt echt af van de vacature en je doelgroep. We gebruiken daarbij data van tientallen eerdere campagnes. Wat werkt wel, wat werkt niet? Zo worden we met elke campagne nóg effectiever.”

Levert dat dan bakken met sollicitaties op? Het eerlijke verhaal is nee, zegt Stefan. “Maar dat is ook niet het doel. Want wat heb je aan 40 sollicitanten als je 1 collega zoekt? Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Daar scoren we hoog op. Mensen met het juiste profiel aantrekken, die matchen met jouw bedrijf. Soms lukt dat binnen een paar weken, soms duurt het wat langer. Maar rond de 80% van de vacatures krijgen we ingevuld. Daar zijn we echt trots op.”

Veel bedrijven komen binnen met een vacature, om na verloop van tijd ook de brede marketing aan Jep! marketing over te dragen. Van een nieuwe huisstijl of website tot een online campagne om leads te genereren. “We hebben daarvoor alle specialisten in huis: van programmeurs tot designers en van marketeers tot conversiespecialisten. Dat maakt ons wendbaar en is ook duidelijk voor de klant: wij zijn verantwoordelijk, je mag ons aanspreken op het resultaat.”

 

Looks zijn leuk, resultaat telt
Het is een woord dat steeds terugkomt in het gesprek: resultaat. “We zien nog steeds veel websites en ook campagnes die er vooral gelikt uitzien, maar niets opleveren. Er komen geen aanvragen binnen of de campagne trekt de verkeerde doelgroep aan. We maken dan samen met bedrijven een plan, waarbij we vaak beginnen met optimaliseren. Hoe kunnen we de bestaande website verbeteren, hoe kunnen we het huidige marketingbudget slimmer inzetten”, vertelt Peter.

Verwacht geen urenlange brainstormsessies over een net iets andere merkbeleving of een kleine aanpassing aan de kleur of vorm van je logo. “Daar zijn we wat te nuchter voor”, grijnst Stefan. “We houden het graag simpel, maken het niet groter en moeilijker dan het is. Die nuchtere mentaliteit spreekt veel ondernemers aan. Net als het feit dat we werken zonder contracten. Als je morgen weg wilt, kan dat. Is voor ons een mooie motivatie: we moeten onszelf elke dag bewijzen.”

Wat Peter en Stefan wel belangrijk vinden? Dat ondernemers betrokken zijn bij het proces. “Of het nu gaat om een vacaturecampagne of de bouw van een nieuwe website, het is vaak een soort black box voor bedrijven. Je hebt geen idee wat er achter de schermen gebeurt en moet er maar op vertrouwen dat het goed gaat. Dat willen wij echt anders doen. We nemen klanten daarom wekelijks mee: dit hebben we voor je gedaan, hier staan we nu, dit is er bereikt en hier werken we nog aan.”

Een vleugje lef, gezonde nuchterheid
Die focus op resultaat en de nuchtere mentaliteit bleken in de afgelopen jaren een recept voor groei. Al wil Stefan daar nog wel een factor aan toevoegen: een gezonde dosis lef. Gewoon de telefoon pakken en bellen. Vindt hij leuk. “Nee heb je, ja kun je krijgen. Al is die koude acquisitie tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig. We staan inmiddels stevig, hebben een naam opgebouwd in de regio en groeien nu vooral organisch doordat ondernemers ons aanbevelen.”

Groei in goede banen leiden
Dat brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Want inmiddels telt het bureau 16 medewerkers. De zolderkamer in Scherpenzeel werd ingeruild voor een groter kantoor op bedrijventerrein De Valk in Barneveld. En om de groei in goede banen te leiden, werden intern veel processen geoptimaliseerd. Peter: “Eigenlijk zijn we steeds bezig om onszelf opnieuw uit te vinden, want wat goed werkt in een compact team kan je ineens belemmeren als je een volgende groeifase ingaat.”

Nog zo’n uitdaging: zorgen dat klanten altijd dezelfde beleving hebben in het contact met Jep! marketing, ongeacht wie ze spreken en in welke fase van een traject. En nieuwe structuren bouwen om talent in de organisatie optimaal te benutten. Peter: “Als je hier rondloopt, zal je merken dat er twee uitersten samenkomen. Aan de ene kant heb je de creatievelingen, aan de andere kant de datagedreven medewerkers. Die denken totaal verschillend. Die combinatie is enorm krachtig, maar het moet wel bij elkaar komen. Daar besteden we veel aandacht aan.”

Ze vullen elkaar daarin goed in. Peter met zijn focus op processen en mensen, Stefan altijd vol ideeën en met zijn hoofd bij de volgende stap. Verbonden door het christelijk geloof, dat ze delen met hun collega’s. “Het is belangrijk in ons leven en dus ook in ons werk. We praten er bijvoorbeeld met elkaar over tijdens een weekopening. Tegelijkertijd werken we ook gewoon hard, hebben we veel lol met elkaar en willen we samen maar één ding: resultaat boeken voor klanten.”

Nieuwe generatie in het business landschap
De twee jonge ondernemers zijn exponenten van een nieuwe generatie in het businesslandschap, net als hun collega's op de werkvloer. Digital natives die bij wijze van spreken met een smartphone in de wieg lagen en blindelings de weg weten te vinden op de socials.

Werkt dat een beetje in een businesswereld vol ‘boomers’? “Zo zouden wij het nooit zeggen, maar het is absoluut een kracht. Tegelijkertijd beseffen we ook: de doelgroep van onze klanten bestaat vaak uit een mix van generaties, die allemaal verschillende behoeften hebben. En jij weet zelf als geen ander wat jouw bedrijf of werk bijzonder maakt. Je hebt elkaar dus altijd nodig en daarom werken we in alles wat we doen nauw samen met klanten.”

Als het aan Stefan en Peter ligt, blijft Jep! marketing gewoon in het huidige tempo doorgroeien. Over vijf jaar? “Dan zitten we hier niet meer, dan hebben we een groter pand nodig”, lacht Stefan. “We denken ook al voorzichtig na over een tweede vestiging, want ik ben ervan overtuigd dat we dit ook op andere plekken kunnen doen.”

Alle seinen staan op groen voor verdere groei, vult Peter aan. “Al zie ik groei ook breder: in kennis en als persoon. Ik zou al onwijs trots zijn als over vijf jaar de meeste van onze  collega’s nog steeds bij Jep! marketing werken.”

www.jepmarketing.nl