VOORTHUIZEN - Normaal gesproken zou het op Camping en Vakantiepark de Zanderij nu een drukte van belang zijn. "Waar we vorig jaar voor 110 procent volgeboekt zaten, zitten we nu op een schamele 10 procent", vertelt eigenaar Ab Roos.

Het is een prachtig zonnige Hemelvaartsdag. Normaal gesproken zou het op Camping en Vakantiepark de Zanderij in Voorthuizen nu een drukte van belang zijn. Kinderen die lekker samen spelen. Ouders die van hun rust genieten voor de tent of caravan. Even ertussenuit. Nu ligt het compleet vernieuwde zwembad er echter rimpelloos bij. De kampeervelden zijn verlaten. Enkel de vaste gasten met stacaravans – die qua sanitair zelfvoorzienend zijn – hebben hun besproken campingplekje daadwerkelijk kunnen innemen. “Waar we vorig jaar voor 110 procent volgeboekt zaten, zitten we nu op een schamele 10 procent", vertelt eigenaar Ab Roos. “De grote golf, de toeristische kampeerders met tent of vouwwagen die gebruik moeten maken van de algemene sanitaire voorzieningen, kunnen tot 1 juni helemaal niet naar De Zanderij komen. Dit verlies kunnen we gelukkig opvangen, maar er moet wel snel verandering in komen.”

Verloren seizoen
Zodra de eerste overheidsmaatregelen worden aangekondigd weet Roos hoe laat het is. “De recreatiesector wordt keihard geraakt door corona. Normaal start het seizoen voor ons met de Paasdagen en zijn Hemelvaart en Pinksteren de piekdagen. Nu kwamen we als bedrijf compleet stil te liggen. Dat is ongekend.” Ondanks dat het park in de eerste coronaweken volledig dicht zat, waren Roos en zijn collega's drukker dan ooit. De telefoon stond roodgloeiend. “Zelf benaderden we al onze gasten over hun boeking, maar iedereen volgt natuurlijk het nieuws dus we werden overstelpt met mails en telefoontjes. Mensen die wilden weten wat er gaat gebeuren, die annuleren of omboeken naar volgend jaar. Onze receptiemedewerkers hadden het zwaar. Niet alleen hebben ze er nog steeds een dagtaak aan om alle e-mails en telefoontjes te beantwoorden, helaas is ook niet iedereen even begripvol. Ergens snappen we de emotie wel, maar er zitten behoorlijk pittige e-mails bij.”

Ondertussen werd ook door het overige personeel hard gewerkt op De Zanderij. Roos: “Op een camping is natuurlijk altijd wat te doen. Ook hebben we de afgelopen periode gebruikt om te zoeken naar oplossingen die passen binnen de RIVM-maatregelen. Dat doen we in onze supermarkt, en in de horeca die is overgeschakeld naar afhaal en bezorging. Maar de grootste uitdaging ligt natuurlijk bij de sanitairgebouwen die we moesten sluiten. Vanaf 1 april mochten we weer open voor gasten die qua sanitair zelfvoorzienend zijn, zoals de stacaravans. Inmiddels zijn er voorzieningen getroffen om ervoor te zorgen dat mensen hun chemisch toilet bij ons kunnen legen en hebben we voor de gasten met een toercaravanseizoensplaats elk een eigen dixi kunnen regelen. Een eenvoudige vorm van privé-sanitair dus, die erg wordt gewaardeerd.”

Zo komt er eind mei langzaam weer leven op de camping. Feit blijft alleen dat je niet kunt douchen, iets wat zeker voor gezinnen met kleine kinderen niet handig is. En ook ouderen – een groot deel van de doelgroep in het voorseizoen – vinden het nog spannend om te komen en hebben de voorzieningen hard nodig.

Anticiperen
Zijn verhaal is geen klaagzang, maar een constatering, benadrukt Roos. “De coronacrisis kost ons veel, maar je gezondheid is ook veel waard. We zijn bovenal blij dat iedereen nog gezond is, en ook onder onze vaste gasten hebben we geen meldingen gehad van zieken. We hebben ook zeker geluk dat we een gemengd bedrijf zijn. Er zijn recreatiebedrijven en sectoren die veel harder geraakt zijn. Maar de grote golf toeristische kampeerders hebben we gemist. Een strop van zeker 1 à 1,5 ton. En ook de maand juni valt praktisch gezien weg. Die gemiste omzet maken we niet meer goed. Ook niet met de omboekingen en vouchers, want die drukken weer de winst van volgend jaar. Hoe we daarop anticiperen? Grote investeringen hebben we even on hold gezet, pas volgend jaar februari maken we weer plannen voor volgend zomerseizoen. Al wil je daar ook liever geen streep door trekken, want dan raak je weer andere bedrijven. Voor dit seizoen hadden we de douches en het zwembad laten verbouwen, en met die bouwbedrijven hebben we betalingsregelingen kunnen treffen. Wat dat betreft krijgen we veel hulp. Ondernemers onderling kijken naar elkaar om. We moeten het samen doen.”

Ook vanuit de gemeente Barneveld ervaart Roos steun. “Zeker in de beginperiode waarin iedereen met vragen zat, hebben we veel contact gehad. De gemeente is goed benaderbaar en komt ook gerust op locatie kijken om aanbevelingen te doen over de mogelijkheden. Daarnaast krijgen we wekelijks updates over veranderingen in de regelgeving door de veiligheidsregio's. Liefst willen we onze sanitaire voorzieningen zo snel mogelijk weer openen. Daar heb ik contact over met de wethouder. Hoe eerder we open kunnen, hoe meer kans dat we hier weer uitkomen.”