Een hoofd vol ideeën en de onbeperkte mogelijkheden van het internet om er een commercieel succes van te maken. Voor jonge ondernemers als Arjan van Reenen (27) is elke dag online een kans. Over zijn drive, dromen en de toekomst van e-commerce. 

Grote kans dat je huwelijksdag al even achter je ligt. Maar waarschijnlijk ligt het trouwalbum nog wel ergens op zolder. Vol met mooie beelden van het ondertekenen van de trouwakte en romantische foto's ergens in de natuur. Maar het feestje dat je 's avonds vierde? Daar heb je waarschijnlijk geen beelden van. Want dan is de trouwfotograaf vaak al naar huis.
Zie daar het gat in de markt dat Arjan van Reenen in 2016 zag. In dat jaar nam hij een bestaand verhuurbedrijf over om het uit te bouwen tot één van de grotere spelers in de Nederlandse fotohuisjesmarkt. Bij Fotohuisjehuren.nl huur je inmiddels een handvol verschillende photobooths. Van retro fotohuisjes tot varianten waarmee je direct foto's kunt posten op Instagram of zakelijke leads kunnen genereren.

Leg uit, hoe werkt dat?
Onze fotohuisjes worden vaak ingezet op beurzen. Ze hebben een grote aantrekkingskracht op standbezoekers. Die vraag je om hun e-mailadres, waarna je ze de foto toestuurt. Voor bedrijven is dat commercieel super interessant. Voor ons trouwens ook, want onze agenda is vooral in het weekend gevuld. Met meer zakelijke boekingen halen wij dus ook meer uit onze fotohuisjes.

Arjan van Reenen werd 27 jaar geleden geboren in Barneveld. Hij studeerde een blauwe maandag Technische Bedrijfskunde, stapte over naar Commerciële Economie en ging daarna als online marketeer en e-commerce specialist werken bij Sanoma. Toen dat bedrijf verhuisde naar de Randstad, besloot Van Reenen om voor zichzelf te beginnen.

Wat kreeg je van huis uit mee?
Vooral dat je je best moet doen om jezelf te ontwikkelen. Niet met minder genoegen moet nemen dan wat in je zit. Maak je werk af, raffel dingen niet af. Dat vonden mijn ouders belangrijk.

Was je al jong bezig met handelen?
Ja. Als scholier kocht ik bijvoorbeeld al laptophoesjes in China aan, waarna ik ze hier doorverkocht via Marktplaats. En toen ik bij Sanoma werkte, verhuurde ik daarnaast al opblaasbare jacuzzi's. Ik zie gewoon snel kansen, heb altijd ideeën. Die komen vanzelf.

Dat kan ook een valkuil zijn?
Klopt. Ik wil die ideeën het liefst allemaal tegelijk uitvoeren, zelf direct een website gaan bouwen. Dat kan natuurlijk niet. Daar ben ik ook helemaal niet goed in. Het gevaar is ook dat ik dingen niet afmaak. Gelukkig heb ik inmiddels een goede projectmanager naast me. Die houdt me scherp en neemt me veel operationeel werk uit handen.

Een mooi voorbeeld van zo'n idee een nieuw selfserviceconcept dat Van Reenen nu aan het uitrollen is: DoItSelfie. Een fotobooth als bouwpakket, dat per post wordt opgestuurd naar de huurder. Die levert het na de bruiloft of het event weer in bij een PostNL-punt. Dat scheelt Van Reenen en zijn team veel logistieke rompslomp.

Hoe werk je zo'n idee uit?
Ik begin altijd met schetsen. Ik maak een soort business canvas met het concept en ga dan online research doen. Wat is er al, wat kan ik toevoegen, wat is daarvoor nodig.

Doe je marktonderzoek?
Nee, ik ben daar wat sceptisch in. Ik zag laatst een filmpje uit de jaren negentig, waarin gevraagd werd naar de mobiele telefoon. Die hadden ze niet nodig, zeiden veel mensen. En kijk nu eens om je heen. Antwoorden die mensen geven over of ze iets gaan gebruiken en wat ze daarvoor over hebben, komen vaak niet overeen met daadwerkelijk gedrag. Ik begin liever door kleinschalig te testen.

In de vergaderruimte van het kantoor op De Briellaerd staat een spelcomputer, op het whiteboard aan de muur voorspellen medewerkers de prestaties van Ajax en Max Verstappen. Het team is jong, de sfeer relaxt en een tikje rebels. 'Het kan altijd anders' is een quote die prominent in het zicht hangt. Als aanmoeding om aannames te 'challengen', om te blijven zoeken naar manieren om uit te blinken.

Hoe stimuleer je medewerkers daarin?
Vooral door erover te praten. Je missie op een document in een bureaula werkt niet. Wij houden onszelf regelmatig voor dat wat we doen ten diepste gaat om bruidsparen mooie herinneringen te bieden. Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf. Maar geld kun je overal mee verdienen. Ik geloof dat als je de 'why' van je bedrijf voor ogen houdt, de klant dat uiteindelijk merkt.

Wat drijft jou zelf?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik denk dat het antwoord ergens zit in dat ik dingen wil doen waar anderen - klanten, maar ook leveranciers en medewerkers - blij van worden. Ik stoor me aan stroperige processen, aan organisaties die afstandelijk zijn of er de kantjes van aflopen. Als ik een product in handen heb dat slecht in elkaar zit, waar de ontwerpers zich gemakkelijk vanaf gemaakt hebben; dan kan ik echt chagrijnig worden. Het kan best zijn dat ik over tien jaar heel wat anders doe, maar dit zijn wel zaken die ik altijd zal meenemen.

Werk je veel?
Toen ik begon wel. Elk uurtje dat ik had vulde ik op. Ik was van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezig met werk. Na driekwart jaar kwam het besef: als ik zo doorga, gaat het me tegenstaan. Ik geloof niet in een 60- of 80-urige werkweek. Je betaalt dan altijd ergens de prijs. In je gezondheid, in je relaties. Dat betekent niet dat ik de hele dag op de klok kijk. Ik vind mijn werk leuk, trek echt wel eens een avondje door. Maar de balans is voor mij wel belangrijk.

Wat is je beste keuze geweest?
Om iemand aan te nemen die mij operationeel ontzorgt. In het begin deed ik alles zelf, maar ik besefte al snel: dat belemmert de groei van het bedrijf.

Met zijn 27 jaar is Van Reenen een echte milennial. Opgegroeid in de beginjaren van het digitale tijdperk. Deel van een generatie die online streetwise is en eerder een webshop dan een winkel begint.

Wat spreekt je aan in e-commerce?
De kracht van het bereik, de efficiency, de schaalbaarheid. Wat wij nu op landelijke schaal doen met Fotohuisjehuren was 20 jaar geleden alleen mogelijk als je een enorme portemonnee had. Dat vind ik gaaf. Tegelijkertijd is niet alles online een succes. Je moet wel een goed businessmodel hebben. Daar kunnen veel jonge e-commerce ondernemers nog leren van gevestigde bedrijven.

Waar liggen volgens jou de kansen?
Richt je op een niche, zorg dat je product onderscheidend is. Anders kan je alleen nog maar op prijs concurreren. Verder denk ik dat verkoop via marketplaces de toekomst heeft. Je kunt zelf een magazijn huren en dozen inpakken, maar je kunt uiteindelijk toch niet op tegen de efficiency en het bereik van een Amazon of Bol.com. If you can't beat them, join them.

Van Reenen doet dat zelf ook. Met VDR Trading verhandelt hij alles wat los en vast zit. Van kinderspeelgoed tot tafellampen en van deurbellen tot backpacks. Om meer inzicht te krijgen in welke producten goed verkopen en hoe zijn online concurrenten presteren, ontwikkelde hij samen met een vriend een analysetool voor Bol.com: Sellest.io.

Waar sta je over tien jaar?
Dat weet ik niet. Daar zou ik meer over moeten nadenken. Ik denk dat ik dan nog steeds bezig ben met online verkoop of verhuur. Mijn hart ligt wel bij het opstarten en uitbouwen van een concept. Ik wil in ieder geval nog een keer een goede app ontwikkelen. Ik denk uiteindelijk dat ik me meer wil richten op B2B. Daar kan je toch een langere relatie opbouwen met klanten.