Unieke foodtruck rolt uit werkplaats BK Market Trailers
BARNEVELD - Een uniek staaltje vakmanschap rolde deze zomer uit de werkplaats van BK Market Trailers uit Barneveld: een foodtruck met een maar liefst 2200 kilo wegende pizzaoven.
Dat er nogal wat bij komt kijken om dit technisch mogelijk te maken, behoeft geen uitleg. Dat is ook de reden waarom een dergelijke opdracht op het lijf geschreven is van de vakmensen van dit Barneveldse bedrijf dat inmiddels bijna vijftig jaar bestaat. BK Market Trailer bouwt namelijk alleen maar unieke verkoopwagens, gemiddeld elke week één.
Ondernemer Etienne Bruinekreeft is supertrots op de nieuwe pizza foodtruck die in het hele land op festivals te zien zal zijn. “We maken alleen maar unieke verkoopwagens, maar dit is wel een heel bijzondere. Zeker het gewicht van de oven is een gegeven waar wel even wat bij komt kijken. Normaal gesproken zijn het met name frituurovens van zo’n 300 kilo die we inbouwen. Dus moet je een heel adequate berekening maken om hem door de keuring van de RDW te krijgen. Technisch moet alles kloppen natuurlijk, maar daarnaast is de indeling cruciaal. Deze ondernemer exploiteert een complete pizzeria op locatie… opslag voor de dozen, een 125 kilo wegende deegmenger, een rijskast voor de pizzabollen, koeling. Hij moet op zo’n manier ingedeeld worden dat de ondernemer efficiënt kan werken. Daarnaast wil je dat het geheel er ook nog opvallend en goed uitziet. We kunnen met trots vaststellen dat we hier goed in geslaagd zijn.”
Van scratch af
BK Market Trailers heeft alle kennis en techniek in eigen huis. Bruinekreeft: “We gaan in gesprek met de ondernemer en dat gesprek is de basis voor wat we gaan maken. Daarom bouwen we ook geen wagens om. In alle gevallen bouwen we van scratch af. Het chassis wordt in onze tekenkamer bedacht, omdat daar al de nodige techniek in verwerkt moet worden die past bij het eindresultaat.”
De verkoopwagen maakte in de afgelopen decennia een enorme ontwikkeling door. “Mijn vader Bert ging ermee van start toen de traditionele marktkraam die je huurde van de gemeente aan steeds meer hygiëne-eisen moest voldoen. Je hebt met eten te maken en die eisen worden steeds strenger. Daarnaast zien we dat de marktkoopman zich ontwikkeld heeft naar een foodspecialist en een traiteur. De visboer verkoopt niet alleen haring, maar ook kant-en-klaarmaaltijden, salades en zalmwraps. Die verbreding vraagt ook om een steeds betere detaillering van de verkoopwagen.”
Geen standaard product
Inmiddels is het een team van zo’n dertig mensen dat dagelijks aan het werk is bij BK Market Trailers. “Het is bepaald geen standaard product dat we hier maken, dus het zijn eigenlijk allemaal mensen die ervan houden om mooie dingen te realiseren. Vakmensen die gek zijn op perfecte afwerkingen en details die de ondernemer blij maken. De laatste tijd zien we dat er ook zzp’ers zijn die goed passen in onze bedrijfscultuur, dus die twee dagen voor ons werken en de rest van de week hun eigen opdrachten hebben. In de techniek is het best lastig om de juiste mensen te vinden, maar we zijn blij dat we daar bij BK Market Trailers nog steeds aardig goed in slagen. Dat komt mede omdat we een uniek product maken waar je met elkaar trots op kunt zijn. Dat geldt voor alle verkoopwagens die hier de deur uit gaan, maar dit monster van een foodtruck was wel even een kers op de taart.”