Ze hebben meer dan eens bij een klant gezeten die pas na afloop ontdekte met vader en zoon te maken te hebben. Want te koop lopen met zijn achternaam vindt Marc van der Boon (28) niet nodig. Zijn vader René beschouwt de expertise en aanwezigheid van zijn zoon binnen Leertouwer weliswaar als een voorrecht, maar verbindt er vooralsnog geen conclusies aan voor de toekomst.

Of hij drie jaar geleden een officieel sollicitatiegesprek heeft gehad? “Niet echt”, geeft Marc lachend aan. “Nou ja, informeel. Aan de keukentafel. Maar de maanden daarvoor hebben we het er natuurlijk uitvoerig over gehad binnen de familie. Mijn studie lag al een aantal jaar achter me. Ik had inmiddels meters gemaakt als consultant bij een onderneming in Utrecht, en binnen Leertouwer konden ze iemand met mijn kennis, ervaring en achtergrond goed gebruiken.”

Al op de basisschool
Hij noemt zichzelf ondernemend. Geen specialist maar een generalist. En ‘als snotneus op de basisschool’, zoals hij het zelf uitdrukt, wist hij al dat hij in het bedrijf van zijn vader wilde werken. “Dat is vroeg inderdaad, maar het is wel de reden geweest dat ik bedrijfskunde ben gaan studeren. En omdat het me gezond leek om werkervaring op te doen bij een ander bedrijf, ben ik dat eerst gaan doen. Drie jaar geleden ben ik bij Leertouwer gaan werken. Ik kan me hier volop ontwikkelen, leer de organisatie kennen en werk samen met collega’s aan interessante projecten.”

Van dichtbij ziet Marc hoe er binnen Leertouwer onder leiding van zijn vader grote stappen worden gezet. “Er gebeurt ontzettend veel in de technische installatiebranche”, geeft René aan. “De energietransitie, automatisering en robotisering, de noodzaak om data slim en efficiënt in te zetten in je interne en externe bedrijfsvoering, elektrificatie en ga zo maar door. Binnen Leertouwer hebben we - naast goede technische vakmensen - jonge mensen zoals Marc nodig. Jonge mensen die ervoor gestudeerd hebben, nieuwe inzichten geven en hun kennis kunnen delen.”

Completer plaatje
Niet dat hij anders had verwacht, maar de samenwerking met zijn vader kent voor Marc na drie jaar vooralsnog alleen voordelen. Niet alleen geniet hij als jonge en ambitieuze bedrijfskundige van de uitdagende projecten waaraan hij samen met collega’s werkt, hij heeft zijn vader bovendien op een andere manier leren kennen.

“Ik krijg een completer plaatje van hem. Voorheen kende ik hem alleen als mijn vader, maar nu zie ik hem ook in zijn rol als ondernemer en leidinggevende. Iemand die verantwoordelijkheid draagt voor de mensen die hier werken. Als kapitein op het schip, die weloverwogen beslissingen neemt, knopen doorhakt, richting geeft. Ik hoorde altijd dat ik op mijn moeder lijk, maar ik kom er steeds meer achter dat ik ook veel gemeenschappelijk heb met mijn vader. Dat ik dezelfde aanpak heb bijvoorbeeld en over veel zaken hetzelfde denk.”Als hij naar zijn zoon Marc kijkt, denkt René onwillekeurig weleens terug aan de periode dat hij zelf als jonge jongen het bedrijf van zijn vader inkwam, waar hij op 32-jarige leeftijd eigenaar van werd. En trekt hij vergelijkingen met de onderneming en zichzelf toen en nu. Verschillen zijn er zeker. Niet alleen door de razendsnelle technologische ontwikkelingen in de installatiebranche, ook door de toegenomen omvang van het bedrijf: destijds net 100 medewerkers en nu rond de 170.

Desondanks is Leertouwer nog steeds een echt familiebedrijf, met een echte familiecultuur. Waaruit dat volgens René blijkt? “Een gezond familiebedrijf heeft heel sterk een langetermijnvisie. En streeft continuïteit na in de relaties met klanten, medewerkers en leveranciers. Bij Leertouwer is dat onder leiding van mijn vader sterk ontwikkeld. Er werken hier mensen die al langer bij het bedrijf zitten dan ik. Voor de vakantieperiode hadden we onze zomerbarbecue waar we twee medewerkers in het zonnetje hebben gezet die hier al 25 jaar in dienst zijn. Er was daar zelfs een gepensioneerde aanwezig die hier vijftig jaar gewerkt heeft. Ook de relatie met veel klanten en leveranciers dateert al van vele tientallen jaren terug. Dat zegt iets over het dna en de cultuur van dit bedrijf. Maar er zijn ook mensen die een aantal jaar hun kennis inbrengen en dan weer vertrekken. Ook dat brengt hen persoonlijk en ons als bedrijf weer een stap verder.”

Feedback geven
Diezelfde familiecultuur heeft hem in zijn jaren als beginnend ondernemer ook de nodige hoofdbrekens gekost, vertelt René. Want de keerzijde van de medaille die familiebedrijf heet, laat ook uitdagingen zien. “Als je lang samenwerkt en op de werkvloer vertrouwd raakt met elkaar, kan het bijvoorbeeld moeilijk zijn om elkaar feedback te geven zonder dat het persoonlijk wordt opgevat. De neiging kan ontstaan om vanwege de lieve vrede bepaalde zaken maar te laten zoals ze zijn. Ik heb moeten leren om helder en duidelijk te communiceren, ook als een boodschap niet per se leuk is. Ik leer ook steeds beter om mezelf daarin kwetsbaar op stellen. Te laten zien dat ik ook niet altijd alles weet, maar dat ik het op een goede manier wil aanpakken en dat we er met elkaar wel uitkomen.”

Nog een kenmerkende eigenschap van een familiebedrijf als Leertouwer? Dat de dagelijkse gang van zaken door medewerkers als vanzelfsprekend wordt beschouwd, terwijl het door nieuwelingen wellicht als bijzonder wordt bestempeld. Klein voorbeeld? “Laatst hadden we een medewerkersmeeting. Na afloop moest de ruimte weer leeggeruimd worden en werd ik door een nieuwe medewerker aangesproken. Hij was verbaasd dat ik had meegeholpen met het sjouwen van de stoelen. Dat is toch grappig? Zelf vinden we dat hier normaal. Soms heb je even een opmerking nodig van anderen om te beseffen dat vanzelfsprekend blijkbaar ook bijzonder kan zijn.”

Toekomst
In het proces van het leren kennen en eigen maken van de organisatie zijn het deze en vele andere zaken waar Marc regelmatig over spart met zijn vader, geeft hij aan. En voelt hij zich door zijn omgeving aangemoedigd om de keuzes te maken die hij wil. “Het is wat mij betreft juist heel goed dat Marc nog zo jong is”, geeft zijn vader aan. “Dat geeft hem tijd en ruimte om alle ins en out van het bedrijf te leren kennen. Te bepalen waar zijn kracht ligt en te ervaren of  het plezier en de ambitie blijvend is. De toekomst ligt nog open.”

www.leertouwer.nl