BARNEVELD - Het was ergens in 1917 toen Willem Rijken een ‘bodedienst’ startte met paard en wagen. Bepakt met goederen reed hij van Barneveld naar Utrecht om daar in de Herberg te overnachten en de volgende dag met een volle lading terug te rijden… Het was het prille begin van een transportonderneming die in honderd jaar tijd uitgroeide tot één van de meest moderne en duurzame logistieke ondernemingen in het land.

Nu zit de huidige directeur niet meer op de bok, maar achter een bureau met daarop drie imposante beeldschermen. Een plek van waaruit Aart Hooijer tot in detail nauwkeurig zicht kan houden op alle mogelijke logistieke processen die nodig zijn om een warehouse van 12.500 vierkante meter met 115 vrachtwagens en 200 medewerkers aan te sturen. “Nee, inderdaad. Het is er in de loop van de jaren niet eenvoudiger op geworden’’, geeft hij aan. “Maar dat maakt het werk juist ook zo mooi.’’

Zeker, hij heeft af en toe wel eens wakker gelegen voordat hij de knoop doorhakte over de mega-investering voor dit pand op Harselaar Zuid. “Uiteindelijk doe je het voor het bedrijf, want je móet verder. Aan de Energieweg hadden we veel te weinig ruimte en ging het niet meer. De chauffeurs stonden in de file voor de laaddocks en de routing was verre van optimaal. Terwijl dat juist zo belangrijk is in een modern transportbedrijf.’’

De 13 ‘deuren’ (laaddocks) op de oude locatie werden er 71 in de nieuwe situatie. “Kan je nagaan wat een enorme stap dat is geweest. En nu, drie jaar later, spelen we al met de gedachte om verder uit te breiden. De geschiedenis herhaalt zich. Wim van Reenen bouwde in 1988 nieuw aan de Energieweg. Nog geen vier jaar later moest er al een hal bij. Ik zei toen tegen Wim dat hij dat ook wel wat eerder had kunnen bedenken. Maar nu gebeurt er precies hetzelfde.’’

 Waar de groei vandaan komt? “De wereld verandert en wij veranderen en groeien met onze klanten mee. Kijk naar een klant als Sanorice (de bekende producent van rijstwafels). Het volume is in twintig jaar tijd vervijfvoudigd. En nu in coronatijd lijkt het erop dat ze meer van die crackers verkopen dan ooit. Je móet met ze mee. Een klant gaat ervan uit dat je zijn logistieke probleem oplost.”

ommunicatie
Wat ze bij Van Reenen goed doen? “Communicatie”, zegt Ronald van Maanen beslist. “Ik weet zeker dat we daar bovengemiddeld op scoren. Ik hoorde dat laatst nog van een klant. Als hij ons belt om te vragen waar zijn pallet met goederen zich op dat moment bevindt, krijgt hij binnen één minuut antwoord. Bij zijn vorige vervoerder duurde dat uren en dan wist ie het nog niet. Snel communiceren en je zaakjes superstrak voor elkaar hebben, daar gaat het om in deze wereld.’’

Hooijer: “De transportwereld is veranderd. Vroeger was je een transporteurtje, een schakeltje in het hele proces. Nu moet je mee in de bedrijfsprocessen van je eigen klanten. Als businesspartner. Oplossingen zoeken en verantwoordelijkheid nemen. Daar zit je toegevoegde waarde. Kijk, als je ergens tussen 08.00 en 18.00 uur moet leveren op een bepaalde locatie, is dat niet zo ingewikkeld. Het wordt anders als de klant aangeeft dat hij het voor 09.00 uur moet hebben en dat het net even op een andere plek moet worden neergezet dan anders. Dat vraagt om precisiewerk.’’

“Al moet ik ook zeggen dat het wereldje ook wel steeds gekker wordt. Voor 12.00 uur besteld. Voor 16.00 uur in huis. Dan denk ik bij mezelf. Waarom moet alles op het laatste moment. Tot welk punt ga je mee met de consument. Soms maken we het de mensen ook wel té gemakkelijk, wat ten koste gaat van een duurzame levering. Als de logistieke keten iets meer tijd wordt gegund, kan door het samenvoegen van verschillende zendingen tot aan de eindbestemming veel milieuwinst worden behaald. Je kunt niet voor elk pakketje apart gaan rijden alsof het een spoedorder is.’’

Visitekaartje
Een moderne bedrijfsvoering in een hypermodern pand. Ook dat is een belangrijk visitekaartje voor het transportconcern. “Je hebt BREEAM-NL waarmee duurzaamheid gecertificeerd wordt. Je kunt daarin verschillende gradaties halen. Je hebt ‘good’, je hebt ‘very good’, maar wij hebben ‘outstanding’. Dat betekent dat we letterlijk aan alle eisen voldoen die aan een gebouw gesteld kunnen worden. Zonnepanelen, recirculatiebouw, afwatering… Maar dat houdt ook in dat er vogelkastjes en insectenhuisjes aan het gebouw hangen en dat er eens in de zoveel tijd iemand van een natuurorganisatie komt kijken of ze bewoond worden. Dat gaat erg ver, maar we hebben het wel geregeld.’’

Het duurzaamheidsvraagstuk is ook in de bedrijfsvoering dagelijkse kost. “Kijk naar het wagenpark. Wat is het moment dat je grote investeringen gaat doen in bijvoorbeeld gas of waterstof? Wanneer maak je de goede keus? Dat is steeds weer de vraag. Hoe kunnen we schoner gaan rijden en de toekomstige generaties niet met een probleem opzadelen. Je kan wel hard roepen dat het allemaal elektrisch moet, maar dan praat je wel over vrachtwagens die 3 of 3,5 keer zo duur zijn. Als ik naar mijn klant ga en aangeef dat het vervoer van zijn pallet geen 45 maar 120 euro kost, dan ben ik gauw uitgepraat hoor. Dus ook dat vraagt om realisme en slimme afwegingen. Je kunt veel met het milieu op hebben, maar als er dan geld achteraan moet, gaat het niet werken.’’

Wat er op dat gebied ook gaat gebeuren. Van Reenen zal mee moeten in de vaart der volkeren. “Hoe raar het ook klinkt, maar nu we drie jaar verder zijn lopen we alweer tegen bepaalde grenzen aan van deze nieuwbouw. Toen ik hier in 2000 begon reden we met 15 auto's op het binnenland en met 45 auto's op het buitenland. Nu met 70 op het binnenland en met 48 op het buitenland. We zitten in elke uithoek. En we zullen steeds verder mee moeten groeien. Bedrijven hebben steeds minder eigen opslag en laten steeds meer van hun logistiek over aan bedrijven als dat van ons.’’

www.reenen.nl
www.tranexlogistics.com

Tranex: specialist van en naar Italië

Tranex Logistics is een transportbedrijf dat in september 2013 een nieuw onderkomen vond bij Van Reenen Transport in Barneveld. Aart Hooijer en Ronald van Maanen werden gezamenlijk eigenaar. Sinds de nieuwbouw aan de Koningsbergenweg is Tranex ook fysiek onder hetzelfde dak gekomen als Van Reenen Transport.

De dagelijkse leiding van Tranex ligt in handen van Ronald van Maanen. “Inmiddels hebben we een team van vier operationele medewerkers. Een relatief klein team, maar we hebben een enorm netwerk opgebouwd en werken inmiddels met tien betrouwbare Nederlandse charters met Nederlandse chauffeurs.’’

Met name het vervoer van en naar Italië groeide in de afgelopen jaren explosief, vertelt Van Maanen. “Zodanig dat we een lijndienst hebben kunnen opzetten. Wekelijks rijden we meerdere groupageritten van en naar Italië, een dienst die tijdens de coronacrisis zelfs gegroeid is. Tranex Logistics verzorgt transport tot in de hak van de Italiaanse laars. Maar in Noord-Italië kan Tranex iedere donderdag en vrijdag laden en maandag uitleveren in Nederland. Een snellere groupage transittijd is haast niet mogelijk.’’

Dankzij hun gezamenlijke huisvesting profiteren Tranex Logistics en Van Reenen Transport van een gezamenlijk netwerk. Ook de ICT en de administratie van beide bedrijven wordt gezamenlijk uitgevoerd.