Ze zijn van de generatie die opgroeide met YouTube en liepen als tieners al door een weiland om zichzelf met een drone te filmen. De broers Alwin en Frank Hendriks zijn rasechte videofanaten en richtten zes jaar geleden AFH-Film op. Nu vinden ze het tijd voor een stap voorwaarts. Met een geavanceerde video- en animatiestudio op Harselaar én een nieuwe naam gaan ze vol vertrouwen de toekomst in. De missie? Video's maken die mensen in beweging zetten.

“We zijn al best een beetje bekend in het Barneveldse, maar je merkt ook vaak dat mensen het dan over ‘die jongens van AFH’ hebben”, vertelt Frank. “En hoe leuk dat ook klinkt, we zijn geen jongens meer die een videootje voor je maken. In de afgelopen vijf jaar hebben we ons ontwikkeld tot een professioneel videoproductiebedrijf. We werken inmiddels met een mooi en veelzijdig team van getalenteerde producers, cameramensen, animators en scriptschrijvers. We maken de mooiste dingen voor onze opdrachtgevers en daarom vonden we het de hoogste tijd om een nieuwe naam te lanceren. Dat is Beelddenkers geworden. Een naam die eigenlijk precies zegt waar video over gaat.”

Als jonge kinderen speelden Alwin en Frank al veel met kleine drones die konden filmen. “Onze eerste klant vroeg of we een video konden maken van een perceel grond dat hij wilde verkopen. Toen we hoorden dat we er 500 euro voor konden krijgen, klapperden we met onze oren. Zo kwam van het een het ander.”

Frank: “In het prille begin doe je maar wat natuurlijk. Superleuk. Maar we kwamen er al snel achter dat video een ontzettend krachtige tool is waar je als opdrachtgever ook echt rendement uit kunt halen. Hoe? Door klanten in beweging te brengen. Door met video écht iets te veranderen tussen de oren van je doelgroep. Betrokkenheid. Vertrouwen. Loyaliteit. Zichtbaarheid. En ga zo maar door.”

Kwaliteitsslag
De nieuwe naam en het nieuwe logo zeggen alles over de kwaliteitsslag die is gemaakt, vinden de broers. Niet alleen in het productieproces en met hun geavanceerde apparatuur, maar vooral ook aan de voorkant. “Het ‘Denken’ zit voor het ‘Beeld’ namelijk. Je ziet in deze markt regelmatig ‘u vraagt, wij draaien’. Maar voor ons draait het om de vraag waar een video toe dient en wat het precies moet doen in je marketingstrategie. Op die manier is video geen losstaand onderdeel, maar een renderend product. Dat bereik je door een videoproductiebedrijf in de arm te nemen dat heel nadrukkelijk aan de voorkant meedenkt.”

Donateurs prikkelen
Een mooi voorbeeld van een video die echt rendeert is van recente datum. Alwin: “Onze opdrachtgever Stichting Ontmoeting is een organisatie die hulp biedt aan daklozen op verschillende plekken in Nederland. Toen we vorig jaar een video maakten om hun donateurs te prikkelen, sloeg dat zo goed aan dat de opbrengst van hun jaarlijkse campagne omhoog vloog ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is een resultaat dat hoort bij de investering die het vergt om een dergelijke productie te maken”. Frank: “Dat is ook de reden dat we dit jaar opnieuw een video mochten schieten die de stichting nog eens naar een hoger level brengt. Een project waarbij we werkten met vier professionele acteurs, tien figuranten, een complete filmset en een eigen crew van zes mensen. Het is geweldig om te zien dat een product dat je maakt echt aanslaat en doet wat-ie moet doen. Onze opdrachtgever vond het een meesterwerk... en als ze dat zeggen, dan doet dat natuurlijk iets met je.”

Onderscheid maken met video heeft alles te maken met de aanpak, geeft Frank aan. “Het gebeurt te vaak dat een video staat te verstoffen op een ‘over-ons-pagina’. Ja, leuk dat je dan een bedrijfsvideo hebt. Maar wat doet-ie voor je? Dat is een belangrijke vraag. Als je zoveel geld uitgeeft en je schoonmoeder vindt het een leuke film, wat heb je er dan aan? Video heeft alles in zich om impact te maken, maar dan moet je het wel goed aanpakken. Anders is het zonde van alle moeite.” Alwin: “Op het moment dat we worden ingeschakeld om een video te realiseren, vindt er altijd eerst een brainstorm plaats over de vraag hoe we echt kunnen verrassen. Hoe we kunnen afwijken van de gebaande paden en iets maken waar mensen letterlijk van opkijken.”

Handtekeningenactie
Zo zocht de Amaliaschool in Barneveld een manier om wijkbewoners achter een handtekeningenactie te krijgen. Frank: “De school wilde graag verzelfstandigen, maar had daar de support van de buurt voor nodig. Je kan dan een saaie uitlegvideo maken, maar ook al vonden ze het spannend, we konden ze overtuigen om het net even anders aan te pakken. We ensceneerden een soort NOS-journaal waarin een reporter verslag deed over de onhoudbare situatie op de school. Met zwaar overdreven en hysterische beelden. Inhoudelijk was het behoorlijk over de top, maar het deed wel precies wat het moest doen. We hadden zoveel ouders, leerkrachten en leerlingen betrokken bij de video dat die gretig doorgestuurd en gedeeld werd. Iedereen vond het superleuk en grappig, met als gevolg dat hij alleen al op Insta duizenden keren bekeken werd. Dus ja… die benodigde handtekeningen? Die kwamen er als vanzelf achteraan.”

Creativiteit
Creativiteit is key om impact te kunnen maken, geeft Alwin aan, en om de aandacht te vangen van je publiek moet je echt creatief zijn. “Mensen worden door de dag heen overladen door video. We hebben te maken met een generatie die best veel nodig heeft om getriggerd te worden. Zeker bij het maken van video voor een jonge doelgroep hebben we de twee-seconden-regel in ons achterhoofd.” Frank: “Het klinkt raar, maar eigenlijk moet er elke twee seconden iets veranderen in wat je ziet. Speels werken met beelden, titels, animaties… er zijn veel mogelijkheden om die snelheid erin te houden. Tegelijkertijd moet het ook vernieuwend zijn. Want mensen zijn heel wat gewend als het om aantrekkelijke beelden gaat.”

Om hun aanbod te versterken, hebben de video-ondernemers recent een nieuwe collega in dienst genomen. “Onze Manuel is belachelijk goed in communiceren met tekst. Hij vult ons aan op het conceptuele deel en weet precies wat je moet weglaten of toevoegen om zo effectief mogelijk te communiceren. Daarnaast werken we ook samen met een vaste animator. Met name in de maakindustrie kan animatie een perfecte oplossing zijn. Zo maakten we voor een producent van biologische diervoeding een geweldige animatie om het bestelproces en hun werkwijze uit te leggen. Ze wilden graag laten zien hoe goed ze hun processen voor elkaar hebben, maar de fabriek waar de productie plaatsvindt leende zich er niet voor. Dan is animatie precies wat je nodig hebt.”

Video zet in bewegingDe broers zijn naar eigen zeggen super gedreven om de kansen die een goede video biedt te verzilveren. “Daar willen we leading in worden. Verhalen vertellen die impact maken. Door creatief en waar mogelijk uniek te zijn. Dat mensen zeggen: als je écht iets anders wilt dan standaard, dan moet je bij die gasten van Beelddenkers zijn. Ik geloof dat we daar hard naar onderweg zijn.”

www.beelddenkers.nl