Het lijkt zo logisch. Je zet je marketingmiddelen in om je (potentiële) klanten te bereiken. Maar vergeet één ding niet! Naast je klant zijn er nog meer doelgroepen die je aandacht nodig hebben. We zetten er vier op een rij. 

Beïnvloeders
Jouw doelgroep wordt van alle kanten beïnvloed; door journalisten, bloggers en vergelijkingssites, maar ook door peers (gelijkgestemden). Want als collega’s, zakenrelaties en (social media)vrienden positief zijn over jouw bedrijf, heeft dat grote invloed op je potentiële klant. Weet wie deze beïnvloeders zijn en zorg dat zij een goede indruk hebben van jouw bedrijf. Ook al zijn ze zelf geen doelgroep.

Experts
Er wordt ook waarde gehecht aan wat onafhankelijke experts zeggen. Ze staan zelfs bovenaan het lijstje van vertrouwde beïnvloeders. Bedenk wie dé ervaringsdeskundige is op het gebied van jouw product of dienst. Kent deze persoon jouw bedrijf? En wat vindt hij of zij ervan? Denk ook aan vergelijkingssites en organisaties als de consumentenbond. Zij hebben grote invloed op het koopgedrag van consumenten.

Handelspartners
Werk je met een dealernetwerk? Of wordt jouw product gebruikt in een dienstverlening? Deze handelspartners zijn van groot belang om je klant te bereiken. Zorg dat je dealer jouw product graag verkoopt. Geef hem verkooptools die hem het verkopen makkelijker maken. Nog beter; bied hulp aan bij de marketing. Want jij kunt veel efficiënter werken door voor al je dealers tegelijk de marketing op te zetten en je dealer kan zich volledig richten op de verkoop, montage en het onderhoud.

Eigen organisatie
Interne communicatie is misschien wel het meest essentieel. Jouw personeel is je visitekaartje. Zorg dat zij jouw visie en missie uitdragen in alles wat ze doen en vertellen. MooiMerk helpt Intratuin Barneveld met een online magazine. Deze brengt het personeel op de hoogte van winkelacties, verjaardagen, nieuwsupdates en meer. Het magazine ademt de sfeer die Intratuin wil uitstralen. Door het personeel daarin mee te nemen, zullen zij die sfeer ook uitstralen naar de klant.

Zet je marketingmiddelen dus in voor alle relevante doelgroepen. Welke doelgroepen horen thuis in jouw marketingplan? En wat ga jij doen om ze te bereiken?

Helmert van Reenen is eigenaar van MooiMerk.

www.mooimerk.com