Op deze krappe arbeidsmarkt blijft het moeilijk om nieuwe collega’s te vinden. Ben je al weken, maanden of zelfs jaren op zoek en wil het maar niet lukken? Door de vier onderstaande factoren is het ons gelukt om in een korte tijd vijf nieuwe collega’s binnen te halen. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!

Werknemers als ambassadeurs
Hoe haal je nieuwe werknemers binnen? Door je huidige werknemers in te zetten. Ze hoeven natuurlijk niet mensen op straat aan te spreken, maar mond-tot-mond-reclame kan geen kwaad. Schaf bijvoorbeeld bedrijfskleding aan: sportshirts, truien, zelfs sokken. Doe met je organisatie mee aan toernooien in de omgeving en draag daar je bedrijfskleding. Zo blijft je bedrijf vaak hangen bij potentiële collega’s. Wees zichtbaar in je omgeving en blijf on top-of-mind!

Blijf altijd recruiten!
Ook al komt LinkedIn je neus uit, blijf het gebruiken. Bij ons hielp het om één iemand op recruitment te zetten. Het liefst iemand van HR. Door mensen te blijven benaderen creëer je op een gegeven moment een talentpool waarin je gegevens van mogelijke kandidaten bewaart. Ook als iemand je afwijst en zegt “op dit moment zit ik op de juiste plek”, zet diegene toch in je pool. Wie weet staan ze er in de toekomst wel voor open om bij jou te komen werken.

Leid toekomstige collega's zelf op
Het liefst wil je ervaren collega’s aannemen, maar in deze markt lukt dat niet altijd. Houd daarom ook altijd stagevacatures open. Hierdoor werk je een paar maanden intensief met een jong talent samen en merk je vanzelf of diegene bij jouw organisatie past. Het klopt dat je wat tijd en energie in diegene moet stoppen, maar daar krijg je ook een goed opgeleide en enthousiaste collega voor terug.

Bied het totaalpakket aan
Bij ons is de werksfeer erg belangrijk. Wanneer de werksfeer goed is, zullen collega’s ook sneller reclame voor je maken bij vrienden. Maar naast een goede werksfeer, is het belangrijk dat je extra’s te bieden hebt. Wat denk je van een ontwikkelingsbudget, vette activiteiten en grote klanten om voor te werken? Investeer in je collega’s en jouw organisatie, dat trekt nieuwe collega’s aan.

Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is online marketing consultant bij NeoSEM. Dagelijks helpt hij ondernemers meer uit hun webshop of site te halen.

www.neosem.nl