Het einde van 2023 lijkt nog ver weg, maar voor je het weet is het zover. Ik heb een aantal jaar voor de Amerikaanse online gigant eBay mogen werken. Er heerste een typische Amerikaanse cultuur en zo’n beetje alles werd afgemeten aan de doelstellingen (lees: door de ‘omzetbril’ bekeken). En ja, dat vond ik met enige regelmaat wel wat (te) ver gaan. Wat echter wel bevestigd werd, is het feit dat organisaties die (ambitieuze) doelen stellen, ook aantoonbaar verder komen dan organisaties die dit niet of minder ambitieus doen.

Nu wil ik in het verlengde van bovenstaande niet pleiten voor Amerikaans getinte bedrijfsculturen, maar wel voor het formuleren van doelstellingen. Doelstellingen voor zowel de lange, middellange als de korte termijn. Persoonlijk krijg ik er altijd energie van door hiermee bezig te zijn en wanneer je je collega’s hierbij betrekt, leidt het organisatiebreed ook tot een positieve en gedreven sfeer. Althans, dat is wel mijn ervaring.

Voorkom onrust
De ontwikkelingen volgen elkaar sneller op dan ooit en dat geldt zeker voor online. “Moet ik m’n personeel ook niet gaan werven via TikTok?” Of: “Zal ik in plaats van een paar extra handjes toe te voegen, mijn marketeer(s) maar een AI-cursus laten volgen?” Het zijn vragen die met betrekking tot online goed zouden kunnen spelen. Vragen die je aan het twijfelen kunnen brengen en die je een gevoel van onrust geven. Mijn ervaring is dat het maken van een plan, mede gebaseerd op de keuzes naar aanleiding van de antwoorden op je vragen, rust geeft.

Online scoren in 2024
Wil je volgend jaar met jouw organisatie online gaan scoren? Dan is mijn advies om te gaan starten met het formuleren van doelstellingen. Maak daaropvolgend met je collega’s en eventueel je onlinemarketingbureau een plan hoe die te gaan realiseren. Dan kom je niet alleen verder, maar het geeft je ook nog eens rust!

Wil je eens vrijblijvend sparren over je online ambities of over een slim plan voor 2024? Wacht dan niet te lang. Ik denk met alle plezier graag een keer met je mee!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor web development en online marketing.

www.webleads.nl