Waardering voor betrokkenheid Rabobank
De World Food Day. Gastlessen over geldzaken op basisscholen. De uitreiking van een cheque voor het Rabofonds. Sla er een willekeurige lokale krant op na en je ontdekt dat de Rabobank veel meer is dan alleen een bank. Oók in de gemeente Barneveld.
Growing a better world together; het is verweven met het dna van de coöperatieve Rabobank, vertelt Corinne Talapessy. En die bijdrage aan welzijn en welvaart is internationaal, landelijk én lokaal. Als marketing- en communicatieadviseur houdt ze zich net als haar collega Michel Gerritsen dagelijks bezig met het handen en voeten geven aan de maatschappelijke impact van de bank in de Gelderse Vallei.
Donaties
Met de Rabobank Clubkas Campagne bijvoorbeeld, waarbij € 200.000,- wordt verdeeld over verenigingen en stichtingen. Leden van de bank bepalen hoe deze pot met geld verdeeld wordt. Zij brengen een stem uit op hun favoriete club. Dat deze actie lokaal breed wordt gedragen én gewaardeerd, blijkt wel uit de 209 verenigingen die meedoen en het aantal uitgebrachte stemmen; 17.360 in totaal. Ook het Rabofonds, waarin Rabobank Gelderse Vallei een deel van de winst teruggeeft aan de samenleving, kan op een brede lokale belangstelling rekenen. “De Rabobank ondersteunt initiatieven die het sociale, maatschappelijke of culturele leven in de regio verbeteren”, vat Michel samen. “Dat levert veel lokale waardering op.”
Marktteams
Kortom, de Rabobank is een bank die geworteld is in de lokale samenleving. Om dat nóg beter vorm te geven zijn er binnen de Gelderse Vallei marktteams in het leven geroepen, waarin werknemers en ledenraadsleden functioneren als ‘ogen en oren’ van de bank. “Zij weten als geen ander wat er speelt in hun omgeving; in het dorp of de stad waar ze zelf werken én wonen.”
Ondernemerschap
In totaal werd in 2017 voor ruim vijf ton gedoneerd aan lokale verenigingen, projecten en sport- en cultuurorganisaties. Naast thema’s als zelfredzaamheid, de lokale leefomgeving en food staat ook het ondernemerschap hoog op de agenda van Rabobank. “We helpen ondernemers graag met innoveren, verduurzamen en groeien. Bovendien stimuleren we de circulaire economie in de regio”, aldus Corinne. “Een mooi voorbeeld is de Circular Economy Challenge in de Foodvalley die we dit jaar samen met Rabobank Vallei en Rijn organiseren. Een onderdeel hiervan is de regioscan van de Foodvalley, die de circulaire kansen overzichtelijk en vooral ook duidelijk in beeld brengt. Vorig jaar oktober zijn we met beide banken ook partner geweest van de World Food Day in Ede. En in het verlengde hiervan zijn er plannen om een Rabo Junior Food Experience te organiseren in november. Hier komt de beleving rondom ‘food’, maar ook de toekomst van voedsel centraal te staan. Diverse sprekers, workshops en een belevingstour langs de dieren van het het Aeres MBO Barneveld leveren een bijdrage aan deze ‘experience’. Ook binnen dit concept zoeken we samenwerking met verschillende partijen.”