Waarom je niet altijd moet willen groeien
Meer klanten, meer omzet. Daar ligt in veel bedrijven de focus. Terwijl het slim kan zijn om juist een jaartje niet te groeien en in plaats daarvan te werken aan je rendement!
Dat doe je in de consolidatiefase van je bedrijf. Soms beland je vanzelf in deze fase, bijvoorbeeld omdat je het maximale marktaandeel hebt bereikt of tegen de grenzen van je productiecapaciteit aanloopt. Maar het is nog slimmer om zelf af en toe bewust op de rem te trappen en te consolideren.
Meer rendement door een consolidatiefase
De consolidatiefase staat in het teken van het analyseren van je verdienmodel en optimaliseren van je bedrijfsprocessen. Vaak is daar in de groeifase maar beperkt aandacht voor. Gevolg is dat je samen heel druk bent, maar er onderaan de streep minder winst overblijft dan mogelijk is. Kortom: in de consolidatiefase werk je aan het verbeteren van je rendement.
De basis: Inzicht in marges en (faal)kosten
Om dat te kunnen doen heb je financieel inzicht nodig. Hoe hoog zijn bijvoorbeeld de marges op individuele productlijnen? Hoeveel tijd zijn we daadwerkelijk kwijt aan verschillende diensten die we verlenen? Wat zijn de drie belangrijkste oorzaken van faalkosten? Hoe gedetailleerder je antwoord kunt geven op zulk soort vragen, hoe makkelijker je aan de slag kunt met optimalisaties van je processen.
Frisse, externe blik op je huishoudboekje
Als consultant help ik bedrijven met het verzamelen van die informatie en het maken van financiële analyses. Ik zit daarbij vaak voor een langere periode één of twee dagen per week ‘intern’ bij een klant. Het voordeel is dat ik met een frisse blik kijk naar cijfers en processen. Daardoor vallen me dingen op die je zelf niet meer ziet. Een voorbeeld? Veel bedrijven hanteren na jaren vaak nog dezelfde marges op producten of diensten, terwijl ze ondertussen wel verhuisd zijn naar een groter pand, meer mensen in dienst hebben en de overheadkosten zijn gestegen.
Consolidatiefase als basis voor nieuwe groei
De consolidatiefase is daarmee een hele belangrijke fase. Wat ik vaak zie, is dat bedrijven in deze fase hun buffers vergroten en soms ook onrendabele diensten of bedrijfstakken afstoten. Daardoor kunnen ze versneld een nieuwe, volgende groeifase doormaken. Ook intern heeft een consolidatiefase vaak grote waarde. Stel je bijvoorbeeld voor dat je tegen de grenzen van je capaciteit aanloopt. Dan is het voor medewerkers heel prettig om te weten tegen welke aanvragen je ‘ja’ blijft zeggen en welke opdrachten ze kunnen laten schieten, omdat die maar een beperkte bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat.
Zie je kansen in jouw bedrijf? Ook als je geen klant bent bij Visser & Visser, help ik je als consultant graag verder!
Arjan Heijns is Senior Consultant bij Visser & Visser. Neem contact met hem op via 06 - 45 53 67 24 of jdheijns@visser-visser.nl.