Vorig jaar heb ik met veel DGA’s en hun partners om tafel gezeten en hen geadviseerd over het pensioen bij hun eigen B.V. Wat me is opgevallen aan deze gesprekken? Dat iedere ondernemer van de hoed en de rand weet als het gaat om zijn of haar bedrijf, maar dat er weinig ondernemers zijn die weten wat zij privé allemaal hebben geregeld in hun huwelijkse voorwaarden, testament en qua verzekeringen.

De volgende vragen zijn mij meerdere keren gesteld: Heb ik al genoeg opgebouwd om het iets rustiger aan te kunnen gaan doen? Wanneer zou ik helemaal kunnen stoppen met werken? Hoeveel geld/vermogen heb ik nodig om helemaal te kunnen stoppen met werken? Blijven mijn nabestaanden goed verzorgd achter als ik nu zou komen te overlijden? Is alles nu goed geregeld voor mijn oude dag of moet ik de komende jaren aanvullend nog wat regelen? Bijna iedere ondernemer (en vooral ook de partner van de DGA) wenst inzicht in wat er gebeurt bij overlijden, arbeidsongeschiktheid of verkoop van een bedrijf. Is alles financieel dan goed geregeld?

Financiële planning
Met veel DGA’s hebben wij dan ook de afspraak gemaakt om voor hen een financiële planning te maken. Op deze wijze wordt een aantal zaken inzichtelijk gemaakt: Wat is er opgebouwd? Wat gebeurt er indien de ondernemer overlijdt en hoeveel gaat er dan naar de fiscus? Wat gebeurt er als de ondernemer arbeidsongeschikt wordt of het de komende jaren wat ‘rustiger aan gaat doen’ en minder gaat verdienen? Hoe hard wordt er dan ingeteerd op het vermogen? En wat gebeurt er als het bedrijf wordt verkocht? Hoeveel jaar kan van de opbrengst van het bedrijf worden geleefd?
Aan de hand van de financiële planning worden bovenstaande vragen perfect beantwoord en kan – indien nodig – actie worden ondernomen.

Meer inzicht nodig?
Heeft u ook behoefte aan inzicht? Graag helpen wij u verder. Stuur mij dan gerust een e-mail naar jfbrandsen@visser-visser.nl of neem contact met mij op via 0342 - 405 140.

Han Brandsen, sr. belastingadviseur Visser & Visser

www.visser-visser.nl