Wat de dood en een Italiaans ijsje gemeen hebben
Ondernemen rondom de dood is niks geks. Kisten, stenen, bloemen, auto’s… bedrijven te kust en te keur. Barnevelder John van Manen belandde echter in een niche en onderneemt met een in Nederland uniek product. “Kijk, deze komt op mijn graf te staan”, lacht John van Manen, alsof hij zich er al op verheugt. “Mét haar, dat staat wel net zo netjes he…”. John is (voorzover hij weet) de enige met dit product dat te boek staat als een graftrommel.
De graftrommel is een persoonlijke vitrine met tastbare herinneringen aan de overledene. “Een eerbetoon”, legt John uit. “Nabestaanden willen graag laten zien dat iemand een bijzonder mens was. Dat kan met een foto, bloemen, brieven… Bij kinderen worden vaak lievelingsknuffels bij het grafje gelegd, maar heb je wel eens gezien wat daar na drie weken van over is. De graftrommel is een prachtige bewaardoos van herinneringen.”
Van Manen heeft kosten nog moeite gespaard om zijn bedrijf graftrommels.nl vorm te geven en te lanceren. Dat het nog niet storm loopt, baart hem geen grote zorgen. “Ik geloof in dit product. Ik heb niet voor niets een goede website opgezet, een bus aangeschaft en brochures laten maken. Nu is het zaak dat de graftrommel meer bekendheid krijgt in Nederland.”
De graftrommel is overigens geen nieuw fenomeen. “Vroeger was het een heel normaal verschijnsel, maar op de een of andere manier is het in onbruik geraakt. Ik ben druk bezig met uitvaartondernemers om te onderzoeken of zij er meer ruchtbaarheid aan kunnen geven dat dit een heel mooie aanvulling kan zijn op een grafsteen.”
Dat John er nog niet op binnenloopt, deert hem in geen enkel opzicht. "Het is een mooi product en vroeg of laat ga ik de vruchten plukken van mijn inspanningen. Al is het me daar niet eens zo zeer om te doen. De dood is iets heel bijzonders. Ik vind het mooi om een bijdrage te kunnen leveren in rouwverwerking.”
Zolang de graftrommels niet het inkomen brengen dat hij nodig heeft, heeft John altijd nog zijn kleurrijke Piaggio. Onder de naam Johnny Manini rijdt hij (bedrijfs)feesten en partijen af om gasten te voorzien van heerlijk en eerlijk Italiaans ijs. “Ja, ik weet het. Het ligt niet voor de hand om én graftrommels en Italiaans ijs te verkopen. Toch is er meer gelijkenis dan je denkt. Ik ben iemand die van mensen houdt. Als ik mensen die een dierbare hebben verloren blij kan maken met een persoonlijke graftrommel, dan geeft dat veel voldoening. Net als dat ene kind dat laatst tegen me zei dat ze nog nooit zo’n lekker citroenijsje had gegeten.”