Als ondernemer zie je een groot gedeelte van jouw websiteverkeer uit Google komen. Google Analytics splitst dit op in organisch en betaald verkeer: SEO en SEA. Maar wat zijn de verschillen hiertussen? En welke moet je inzetten?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising: adverteren in de zoekmachine. Bij SEA betaal je om bovenaan te staan in Google. Bij SEO optimaliseer je je website om ‘gratis’ verkeer binnen te halen. Gratis met aanhalingstekens. Want organische resultaten zijn dan wel gratis, om jouw plekje te bemachtigen moet je veel tijd investeren. Bij SEA investeer je in daadwerkelijke klikken.

Hoe snel wil je impact?
Daar zit direct het volgende grote verschil. Via SEA koop je direct verkeer in voor jouw website; met SEO duurt het langer voordat je goed scoort en dus bezoekers krijgt. SEA geeft de garantie dat je vanmiddag al meer verkeer trekt; bij SEO kan het maanden duren voor je impact ziet.

Ook de posities in Google verschillen. Bovenaan de pagina vind je betaalde resultaten; daarna pas gratis plekken. Door toevoegingen als Google Shopping duwt Google de organische resultaten nóg wat verder naar beneden.

De gulden middenweg
Klinkt alsof je moet kiezen voor SEA? Ja en nee. SEA geeft weliswaar meteen resultaat, zodra je stopt met betalen ben je die bezoekers gelijk weer kwijt. Met SEO heb je niet meteen bezoekers, maar op lange termijn neemt het aantal bezoekers steeds verder toe.

Vergelijk SEA met een huurwoning. Zolang je huur betaalt, kun je gebruikmaken van de woning. Stop je met betalen? Dan word je uit de woning gezet. SEO is een stuk grond waarop je je eigen huis bouwt. De grond is je website en met de content bouw je jouw huis continu verder uit. Stop je met bouwen? Dan wordt je huis niet groter, maar het blijft wel staan.

Zoals altijd ligt de waarheid dus ergens in het midden. NeoSEM gelooft heel erg in de combinatie van SEO & SEA. Deze kanalen vullen elkaar perfect aan. Hoe zet jij deze twee kanalen momenteel in voor jouw onderneming? Of heb je specifieke vragen over de inzet van SEO of SEA? Je weet me te vinden!

Jason Wu is online marketing consultant bij NeoSEM. Dagelijks helpt hij ondernemers meer uit hun webshop of website te halen (06 – 17 90 64 08)

www.neosem.nl