Denk je erover na om jouw bedrijf dit jaar te verkopen? Dan ben je ongetwijfeld nieuwsgierig naar de waarde van je bedrijf. Ik leg je graag uit hoe die berekend kan worden. 

Een eerste, ruwe inschatting kan je zelf maken met de zogenoemde multiples. De multiple is een factor waarmee je jouw netto winst of operationaal bedrijfsresultaat (EBITDA) vermenigvuldigt. Welke factor je gebruikt, hangt onder meer af van je bedrijf en de branche waarin je actief bent. In de praktijk kom je factoren tegen tussen de 4 en 7.

Rekening houden met de toekomst
Als je echt gaat verkopen, dan laat je de waarde van je bedrijf meestal door een specialist bepalen. Die gebruikt doorgaans als basis de Discounted Cash Flow-methode (DCF). Bij deze methode wordt rekening gehouden met toekomstige investeringen en kasstromen. Uiteraard wordt ook goed gekeken naar je businessmodel, de markt- en brancheontwikkeling en concurrentiepositie.

Verschil tussen waarde en prijs
Met een waardebepaling ben je er nog niet. Je moet ook nog een koper zien te vinden die dat bedrag overheeft voor jouw bedrijf. Er zijn tal van factoren die ervoor kunnen zorgen dat de verkoopprijs hoger of juist lager uitvalt dan de bepaalde waarde. Is er veel vraag naar jouw type bedrijf, kunnen kopers synergievoordelen realiseren of past het in hun strategische visie? Dan heeft dat een prijsopdrijvend effect. Omgekeerd drukken risico's voor de koper de verkoopprijs. Stel dat jij een kennisintensief bedrijf hebt, dan is het vertrek van specialisten een risico. Een koper zal daar rekening mee houden in zijn bod. Ook als je bedrijf niet op orde is, bijvoorbeeld omdat er langlopende conflicten zijn met de fiscus of leveranciers, drukt dat de prijs. Tot slot speelt mee hoe makkelijk een koper de overname kan financieren.

De waarde van jouw bedrijf bepalen
In de afgelopen jaren werkte ik regelmatig samen met business valuators. Hierdoor kan ik je niet alleen adviseren over het verkoopklaar maken van je bedrijf en je begeleiden in het verkoopproces, maar ook inhoudelijk met je sparren over de waarde en vraagprijs van je bedrijf. Zullen we daar eens over doorpraten?

Ad Jonker is als registeraccountant gespecialiseerd in fusies en overnames. Met zijn mensenkennis en zakelijk inzicht kan hij je optimaal begeleiden bij het verkopen van je bedrijf.

fusiesenruzies.nl