‘We doen het op onze eigen, nuchtere manier’
Ver weg van de drukte en onder de radar werkt Merketeers® aan ijzersterke marketing voor ambitieuze bedrijven in heel Nederland. Op zijn Kootwijkerbroeks. De mouwen opgestroopt, de lat hoog en de blik altijd op de lange termijn.
Tekst: Hiemstra Media
Woensdagmorgen in het buitengebied van Kootwijkerbroek. In het splinternieuwe bedrijfspand van Merketeers wordt druk gewerkt aan advertenties, magazines en online campagnes. Zelf legt Wilhelm Beens (31) de laatste hand aan een positionering voor een nieuwe klant, Allart Hendrikse (29) werkt aan de oplevering van een nieuwe website met een productconfigurator.
Het laat de transitie zien die het Kootwijkerbroekse marketingbureau heeft doorgemaakt in de afgelopen jaren. Waar Wilhelm Beens 12,5 jaar geleden ‘op zijn zolderkamer’ vooral bezig was met vormgeving, is Merketeers tegenwoordig de strategisch en uitvoerend marketingpartner van groeiende bedrijven zoals Brink Staalbouw, Chickliner, Jansen 2wielers, InSus en Staton.
De nieuwe naam - tot voor kort ging het bedrijf door het leven als Wilhelm Marketing - sluit naadloos aan bij die groei. “We werken hier inmiddels met zijn tienen. Verder hebben we vaste samenwerkingen met externe specialisten zoals developers, fotografen en copywriters. Het draait allang niet meer alleen om mij. We doen het echt samen”, vertelt Wilhelm.
Ondernemerschap
Al tijdens zijn studie commerciële economie zette de Kootwijkerbroeker zijn eerste stappen als ondernemer. “Ik werd regelmatig gevraagd door mensen in mijn omgeving om iets te maken. Op een gegeven moment zei een opdrachtgever: stuur je een factuur of kom je hier werken?”
Het ondernemerschap heeft hij niet van een vreemde. Zijn vader had jarenlang een eigen bedrijf. “Ik kreeg van jongs af aan mee dat het niet vanzelf gaat in het leven. Ik heb altijd veel uren gemaakt, lang en hard gewerkt. Daarin ben ik best streberig. Ik leg de lat voor mezelf hoog, wil gewoon dat alles tot in detail klopt. Wat natuurlijk ook meespeelt, is dat ik marketing nog altijd fascinerend vind."
Van vrienden naar businesspartners
Ambities om personeel aan te nemen? Had hij lange tijd niet. Leek hem maar ingewikkeld. Toch zit hij nu met acht merketeers én een compagnon - Allart Hendrikse - op kantoor. Ook dat was geen vooropgezet plan. “Allart werkte bij een opdrachtgever van ons, waar hij zich bezighield met marketing en automatisering. We dronken regelmatig een biertje, door de jaren heen verdiepte die vriendschap zich. Op een gegeven moment heb ik gezegd: mocht je ooit een stap willen maken, bel mij dan eerst.”
In 2021 maakt Allart de overstap naar Merketeers, waarna er ook in de dagelijkse praktijk een klik bleek. Sinds 2023 is hij mede-eigenaar. “Het is prettig om het ondernemerschap te delen, te kunnen sparren met elkaar over strategie en business keuzes”, zegt Wilhelm.
Geen tegenpolen
Waar vaak gedacht wordt dat compagnons elkaars tegenpolen zouden moeten zijn, is dat bij Merketeers juist niet het geval. Allart: “We lijken juist veel op elkaar. Hebben allebei een commerciële achtergrond, denken over veel hetzelfde. Als er dan verschillen zijn, dan ben ik denk ik iets bedrijfsmatiger ingesteld. Wilhelm is creatiever en ziet overal kansen. Ik ben meer gericht op de processen en de grote lijnen. Daarmee vullen we elkaar mooi aan.”
Wat hen ook verbindt? Dat is de drive om mooie dingen te maken. Wilhelm: “Als je helemaal teruggaat naar de essentie, is dat waar we het voor doen. We kunnen allebei oprecht genieten als we de branding en marketing van een opdrachtgever helemaal op de rit hebben. Als alles inhoudelijk en visueel klopt, consistent is en het dna en onderscheidend vermogen van een bedrijf er vanaf spat. En vooral als je dit terugziet in het resultaat: een mooie groei.”
Branding, online, marketing
Om dat te bereiken hanteert Merketeers een eigen drietrapsraket. “We starten altijd met sterke branding. Dat doen we op onze eigen, nuchtere manier. We maken bijvoorbeeld geen vuistdikke rapporten voor in de bureaula. We geloven ook niet dat ieder bedrijf een Nike, Apple of Coolblue hoeft te zijn, we waarderen juist bijvoorbeeld het familiaire karakter van een bedrijf. Branding gaat bij ons over wie je bent, waar je voor staat, je toegevoegde waarde en je onderscheidend vermogen”, zegt Wilhelm.
Is dat verhaal inhoudelijk én visueel uitgewerkt? Dan is het tijd voor de volgende stap: online. “We ontwikkelen een moderne, toekomstbestendige en visueel aantrekkelijke website. We zetten daarbij altijd in op meetbaarheid, zodat we steeds beter inzicht krijgen in de behoeften van je doelgroep en daarop kunnen inspelen”, vult Allart aan.
Met deze basis is het tijd om aan de slag te gaan met de marketing. Allart: “We brengen daarin structuur aan en werken planmatig op basis van doelen. We zijn daarin echt een partner en voor veel bedrijven zelfs eigenlijk hun externe marketingafdeling, die alles regelt. Van signing tot vlaggen, van beursstand tot brochure en van online campagne tot vacatureadvertenties.”
Ook daarin heeft het Kootwijkerbroekse marketingbureau een transitie doorgemaakt. Wilhelm: “In het verleden deden we veel ad hoc klusjes. Even een logo hier en een advertentie daar. Maar dat helpt je als bedrijf niet vooruit. Als je serieuze stappen wilt maken op marketinggebied, vraagt dat om toewijding, focus en een lange adem. Op die manier willen we samenwerken met opdrachtgevers, waarbij we het liefst de volledige marketing verzorgen en periodiek met elkaar om tafel zitten om (nieuwe) doelen te stellen en acties te bepalen. Dan hebben we optimale grip en dat zorgt voor de beste resultaten."
Tegendraads
De klanten van Merketeers komen tegenwoordig al lang niet meer alleen uit de omgeving van Kootwijkerbroek. Ze zitten door heel Nederland en sinds kort zelfs ook daarbuiten. "Dat heeft grappig genoeg juist met onze nuchtere aanpak te maken. Voor marketingbegrippen zijn wij super degelijk. We surfen niet mee op de trends, veranderen niet om de paar jaar onze identiteit en noemen onszelf niet ineens een agency omdat dat nu hip is”, zegt Wilhelm. “We doen het op onze eigen manier en juist dat is onderscheidend”, vult Allart aan. "Met twee benen op de grond, resultaatgericht en de focus op de lange termijn.” Die eigengereidheid zie je ook in de locatie van het nieuwe bedrijfspand. Midden in het buitengebied van Kootwijkerbroek, tussen de koeien. Een gevoelskeuze. Ja, misschien was een centrumlocatie of industrieterrein strategischer geweest. Wilhelm: “Maar hier voelen we ons thuis. Je werkt zo’n groot deel van de week, dan wil je toch niet in een grijze woestijn zitten?”
Weg van de drukte, uit het zicht. Het weerspiegelt ook het karakter van Merketeers. Op de voorgrond treden? Dat doen ze niet vaak. Wilhelm: “De mooiste likes zijn wat ons betreft niet digitaal.”