Ze behoren tot de beste ICT-werkgevers van Nederland en krijgen wekelijks aanbiedingen om het bedrijf voor een dikke zak met geld te verkopen. Voorthuizenaren Ronny en Daan Morren bouwen echter onverstoorbaar door aan ‘hun’ Tosch. “Er blijven steeds minder familiebedrijven over in de IT, dat maakt ons juist bijzonder.”

Hij herinnert zich het moment nog goed, nu zo’n zeven jaar geleden. Na een bedrijfskundige studie ging Daan Morren aan de slag als risicoanalist bij een groot autoconcern. “Mooi werk hoor, maar ik hield me met 0,1 procent van het bedrijfsproces bezig. Dat was het niet. Ik wilde meer impact hebben.”

Dus belt hij zijn broer Ronny. Die heeft als mede-eigenaar van Tosch een groot regionaal netwerk. “Ik vroeg hem of hij niet een leuk bedrijf kende waar ze iemand zoals ik kunnen gebruiken. Ron wist wel wat, we spraken ‘s avonds af om erover door te praten. Onderweg naar Voorthuizen belde hij me op: Daan, ik heb er nog eens over nagedacht. Wil je niet bij ons komen werken?”

Zakelijke match
Dat hij ooit zou samenwerken met één van zijn zes broers of zussen, had Ronny nooit gedacht. Maar de entree van Daan in 2016 blijkt een briljante zakelijke match. “Even gechargeerd: oprichter Erik Top en ik waren allebei meer mannen van de techniek. We groeiden vooral organisch, het overkwam ons meer dan dat we het planden. Met Daan hadden we ineens iemand in huis die nadacht over structuur en bedrijfsprocessen. Waar willen we naartoe, wat en wie hebben we daarvoor nodig? Hij ging werken áán het bedrijf”, vertelt Ronny.

Het blijkt een belangrijke pijler onder de groei die Tosch in de afgelopen jaren meemaakt. Want door bedrijfsprocessen te optimaliseren, te standaardiseren en te digitaliseren, kan het Barneveldse bedrijf bovengemiddeld veel klanten bedienen met een voor IT-begrippen relatief compacte organisatie. Daan: “Om je een beeld te geven: we hebben maar 0,6 fte op de administratie. Bij IT-bedrijven met een soortgelijke omvang gaat zijn dat er meestal 2 tot 3.”

Steeds veranderen
Die andere pijler? Dat is een continu focus op wereldwijde techontwikkelingen. Het zorgt ervoor dat Tosch zich steeds kan meebewegen met veranderende klantbehoeftes. Ronny: “Toen we in de jaren negentig begonnen, lag de focus op operationele ICT. We leverden hardware, configureerden servers en beheerden netwerken. Door de jaren heen werd ICT meer en meer een kernproces voor onze klanten en daarmee veranderde ook onze rol. We ontwikkelden oplossingen om overal en altijd te kunnen werken, gingen steeds vaker strategisch meedenken op ICT-gebied.”


Datagedreven werken met AI
En nu staat het Barneveldse ICT-bedrijf voor een nieuwe fase: het tijdperk van data, artificial intelligence (AI) en machine learning (ML). Daan: “De vraag is niet of je daarmee aan de slag moet als bedrijf of organisatie, maar hoe snel je dat doet. Er zijn nu al voorbeelden waar datagedreven partijen complete branches op hun kop zetten. Superlegal gebruikt bijvoorbeeld AI om juridische teksten te checken. Waar een topadvocaat in 95 minuten gemiddeld 85% van de fouten opspoort, komt een AI-bot in 26 seconden tot 94%.”

Bij Tosch gebruiken ze zelf al volop kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld als co-pilot bij het programmeren van data-oplossingen voor klanten. Daan: “Ook onze rol verandert door de opkomst van AI. We krijgen een meer strategische en adviserende rol, waarbij we onze klanten helpen om datagedreven te werken en nieuwe tools te integreren in hun strategie en bedrijfsprocessen.”

Daarvoor is er nog wel het nodige werk aan de winkel. “Iedereen wil aan de slag met AI, maar wat veel mensen vergeten is dat kunstmatige intelligentie alleen werkt als je data op orde zijn. Pas dan kun je geavanceerde analyses maken over waarom iets gebeurt in je bedrijf of nog beter: voorspellingen doen over wat er nog gaat gebeuren. Daar ligt een gigantische opgave waar wij onze klanten bij gaan helpen, met nieuwe tools als Microsoft Fabric. Tegelijkertijd blijven we ook partner voor bijvoorbeeld je online werkplek of cybersecurity”, vertelt Daan.

Complementair aan elkaar
Dat doet Tosch als een familiebedrijf, nadat oprichter Erik Top in 2020 een nieuwe weg insloeg. De twee broers vullen elkaar daarbij naadloos aan. Daan: “Ronny is super technisch. Hij doorgrondt de meest complexe technieken en kan oplossingen voor zich zien voordat ze bestaan. Tegelijkertijd houdt hij wel steeds het belang van klanten voor ogen: wat is voor hen functioneel? Die balans is een van zijn grote krachten.” 

Omgekeerd waardeert Ronny de helikopterview die zijn jongere broer meebrengt naar de zaak. “Daan kijkt met een gezonde afstand naar onze processen en strategie. Hij is ook breed georiënteerd. Hij volgt niet alleen ontwikkelingen in de IT op de voet, maar kijkt ook hoe koplopers in de markt ermee werken. Met die helikopterview daagt hij mij ook regelmatig uit om na te denken over onze dienstverlening.” 

Elke dinsdagmorgen zitten ze bij elkaar in het ‘Torentje’ om samen te sparren over Tosch en om beslissingen te nemen. Ronny: “We vertrouwen elkaar volledig, maar veel dingen zijn gewoon leuker om samen te beslissen. En zeker als het om nieuwe medewerkers gaat, vinden we het heel belangrijk dat we daar allebei het juiste gevoel bij hebben. We zitten in de luxepositie dat mensen hier graag willen werken. Alleen dit jaar hebben we al meer dan 75 sollicitaties gehad en ook is er dit jaar en vorig jaar nog niemand vertrokken. Dat komt mede omdat we zuinig zijn op onze cultuur en we de 'wil' van een kandidaat belangrijker vinden dan de skill.”

Familiekarakter in het bedrijf
In die cultuur van Tosch zie je elementen terug van het gezin waarin de broers opgroeiden. “Bij ons thuis was iedereen even belangrijk en kon er over alles gepraat worden. Dat vinden we binnen Tosch ook belangrijk. Daarom hebben we bijvoorbeeld geen directiekamer, maar zitten we op de werkvloer tussen de collega’s en organiseren we elk kwartaal een meeting waarin we het complete team betrekken bij onze volgende stappen”, vertelt Daan.

Nog zo’n waarde uit huize Morren die je terugziet in de Tosch-cultuur? Betrouwbaar zijn. Ronny: “Als je iets belooft, dan doe je het ook. En als je iets doet, dan doe je het goed. Dat kregen we van huis uit mee. Dat is binnen Tosch ook de standaard. Ik zou me echt schamen als ik bij een klant kom terwijl we iets niet goed geregeld hebben. Ik vind het ook belangrijk dat we steeds nadenken: waar helpen we een klant écht mee? Als je wilt kun je in de ICT snel geld verdienen met oplossingen waar klanten eigenlijk niet bij gebaat zijn. Maar dat zou ingaan tegen alles waar we voor staan.”

Om diezelfde reden wijzen de broers consequent aanbiedingen af van investeerders die geïnteresseerd zijn in Tosch. Daan: “Ik krijg wekelijks pitches toegestuurd, helemaal toegesneden op ons bedrijf. We hoeven bij wijze van spreken alleen nog maar onze handtekening te zetten. Om ons heen zien we regelmatig bedrijven met een soortgelijke omvang opgekocht worden. Ze komen dan in handen van investeringsbedrijven, die een groep vormen en zo’n bundel aan bedrijven met een mooie winst doorverkopen. Daarmee gaat vaak ook het karakter van de bedrijven verloren. De medewerkers lopen weg, de klanten ervaren minder nabijheid. Het is nooit een doel op zich geweest, maar langzamerhand worden we juist als familiebedrijf speciaal in onze branche!”

www.tosch.nl

Wat je van Tosch kunt leren

# Breng in je directie- of managementteam complementaire persoonlijkheden samen.

# Blijf in een krappe arbeidsmarkt kritisch op wie je aanneemt: geef topprioriteit aan een fit op cultuur.

# Optimaliseer je workflows tot in detail en automatiseer zoveel mogelijk routinematige processen, zodat je meer tijd overhoudt voor taken die een verschil maken voor je klanten.