KOOTWIJKERBROEK - Hoe ziet de toekomst van online marketing eruit? En hoe kunnen we klanten online een nog betere gebruikerservaring bieden? Die vragen stonden centraal tijdens de Webleads Experience Day.

De inspiratiedag vond plaats in het Huis van Innovatie in Garderen en trok zo'n 75 ondernemers en marketeers. Ondernemer en initiatiefnemer Ben van Luttikhuizen van online marketingbureau Webleads heette hen welkom door een blik te werpen op belangrijke aandachtsgebieden als het gaat om online marketing: slim gebruikmaken van data, marketingautomatisering, het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke en vindbare content en conversieoptimalisatie.

Data en vindbaarheid
Thema's die later op de dag terugkwamen in verschillende sessies. Zo toonde Menno Lohuis van Datatrics hoe je met data een volledig gepersonaliseerde customer journey kunt uitstippelen, waarbij je bijvoorbeeld kunt voorspellen welke aankoop een klant op welk moment gaat doen.

Webleads eigen SEO-specialist, Pim Hillaert, nam bezoekers mee in de trends op het gebied van online vindbaarheid. Hij stipte bijvoorbeeld aan dat steeds meer mensen spraakgestuurd zoeken op hun smartphone, waardoor zoekvragen veranderen. Ook onderwerpen als AMP (speciaal voor mobiel gebouwde pagina's die sneller laden) en FAQ snippets (vertoning van vragen en antwoorden in de zoekresultaten van Google) kwamen aan bod. Hillaert pleitte in zijn sessie vooral op een focus op kwaliteit in techniek, content, autoriteit en reacties op online vragen en reviews.

Contentstrategie en conversieoptimalisatie
Ook het Barneveldse bedrijf Hiemstra Media leverde een bijdrage aan de inspiratiedag. Content marketeer Rick Borkent ging in op de valkuilen die veel ondernemers en marketeers in het mkb maken als ze content ontwikkelen, zoals de neiging om content te maken voor mensen die op hen lijken. In zijn sessie legde hij uit hoe je als mkb-bedrijf een contentstrategie ontwikkelt die aansluit op verschillende klantendoelgroepen en fases van de klantreis.

De afsluitende sessie van de Webleads Experience Day werd verzorgd door Tim Zuidgeest van Unravel Research, dat gespecialiseerd is in neuromarketing. Daarbij wordt op basis van hersenonderzoek gekeken hoe je beslissingen van mensen kunt beïnvloeden. Zuidgeest liet onder meer zien welke technieken bekende boekings- en vergelijkingssites zoals Booking.com gebruiken om de conversie op hun website te optimaliseren. Van de kleur van een foutmelding tot de manier waarop je prijzen vermeldt in je webshop; het heeft allemaal invloed op het koopgedrag van klanten. “Als mensen een euroteken zien, licht in de hersenen bijvoorbeeld hetzelfde gedeelte op als wanneer je met een hamer op je duim slaat. Mensen associëren dat euroteken met pijn. Haal je dat euroteken weg, dan doen mensen makkelijker een aankoop."

Met volop stof tot nadenken gingen de deelnemers richting de luxe borrel, gevolgd door een walkingdinner met diverse kleine gerechtjes.

Klik op deze link voor een terublik!

 

www.webleads.nl