BARNEVELD - Mobielvriendelijke websites komen vanaf 21 april hoger terecht in de zoekresultaten van smartphonegebruikers. Alle reden voor bedrijven dus om na te gaan hoe hun website mobiel rankt, stelt internet- en online marketingbureau Webleads.

De veranderingen zijn het gevolg van een update van Google, die al eerder aangekondigd was. Om gebruikers altijd de beste en meest relevante zoekresultaten te tonen neemt de zoekmachine voortaan ook de ‘gebruikerservaring’ mee in haar algoritme. De eerste signalen daarvan zijn al zichtbaar, maar op korte termijn gaan we de gevolgen volgens Webleads ook terugzien in de ranking van websites.

Google volgt met de update van haar algoritme het gedrag van de massa. Inmiddels komt een substantieel deel van het totale internetverkeer voor rekening van smartphones en tablets. Uit een steekproef blijkt bij B2B-websites ongeveer 33% van het verkeer via mobiel te komen. Bij B2C-sites is dit ruim 40%.

Ook na de update blijft inhoudelijk relevante informatie het meest belangrijke rankingcriterium voor Google. Verder is een snelle laadtijd cruciaal om gevonden te worden. Daar komt nu dus bij dat de weergave van de website geschikt moet zijn voor het apparaat waarmee gezocht wordt. Mobielvriendelijke websites geven gebruikers een betere internetervaring op hun smartphone of tablet. Dat wordt dus voortaan beloond door Google met hogere posities in de mobiele zoekresultaten.

Wil je weten wat je moet doen om goed te gaan ranken voor mobiel? Kijk op webleads.nl voor een SEO-checklist voor mobiel en ga er zelf mee aan de slag! Of kom met ons in contact en wij helpen je aan de beste oplossing voor jouw situatie.