ChatGPT had nog maar amper voet aan wal of de Lunterse Karin Boon zat er al bovenop. Ze wist die voorsprong goed te verzilveren, waardoor ze vandaag de dag een veelgevraagd consultant en spreker is over alles wat met AI te maken heeft. “Thuis mag ik het woord AI in elk geval niet meer noemen.”

Interview: Hiemstra Media

Karin verdiende haar sporen op de commerciële afdeling van KPN en De Telegraaf en had naast haar werk jarenlang een eigen online magazine: de Daily Lady. Een magazine dat met 60.000 bezoekers uitgroeide tot een serieus platform over mode en beauty. Toen de sociale media hun opmars maakten, startte ze Boon Agency en hielp ze ondernemers om zich te profileren op Facebook en Instagram. 

Video
“Ik ben iemand die heel snel nieuwe dingen oppakt en die ook interessant vindt. Toen video booming werd, heb ik me daar meteen in verdiept met als gevolg dat ik tal van bedrijven trainingen ben gaan geven over hoe je op een laagdrempelige manier video kunt inzetten. Dus toen ik in 2022 van ChatGPT hoorde, zat ik daar ook meteen bovenop. Ik nam direct een plus-account en voelde meteen dat dit een enorme gamechanger ging zijn. Veel groter nog dan toen social media zijn intrede deed. Veel groter nog dan het internet zelf. Eigenlijk zag ik meteen dat AI mij én eigenlijk ieder bedrijf ontzettend veel tijd gaat besparen.”

Midjourney
Met ChatGPT kwam ook Midjourney om de hoek kijken, een AI-tool die op commando beelden genereert. “Het zijn allemaal dingen die mijn natuurlijke interesse hebben, dus dan ben je al snel degene die er veel vanaf weet.  Ik zag direct dat het me enorm zou gaan helpen in mijn socialmediacampagnes, maar ook in het genereren van beelden en het maken van concepten voor mijn klanten. Je gaat dan op onderzoek uit, raakt verzeild in verschillende online communities en voordat ik het wist zat ik aan tafel met dé AI-specialisten van Nederland. Dat ging eigenlijk gewoon vanzelf. Omdat het voornamelijk techneuten en programmeurs – en dus kerels – waren die zich ermee bezighielden, kwam mijn man op een nieuwe bedrijfsnaam: Lady AI. Dat vond ik grappig en onderscheidend.”

Trainingen
Van het één kwam het ander, vertelt Karin verder. “Je verdiept je ergens in en voordat je het weet word je door bedrijven gevraagd om trainingen te geven. AI gaat volgens de huidige onderzoeken meer dan 50 procent van onze dagelijkse repeterende taken overnemen. Logisch dat je als bedrijf wilt onderzoeken welke mogelijkheden er voor jouw specifieke branche zijn. Overal zijn bedrijven op zoek naar hun eigen toepassingsmogelijkheden. Of je nu in de sales, de marketing, HR of finance zit, AI raakt alle afdelingen in een bedrijf.”

Vanuit Lady AI geeft Karin trainingen bij grote en kleine bedrijven. “Dat zijn soms eenmalige inspiratiesessies, maar bij sommige opdrachtgevers ben ik ook één keer per week op de werkvloer aanwezig waar ik complete teams op weg help om AI te implementeren. Welke tools zijn er allemaal? En welke tools zijn specifiek voor mijn bedrijf in te zetten? Dat zijn de belangrijkste vragen die daar spelen. Erg leuk vind ik ook de opdrachten waarbij ik gevraagd word om bepaalde beelden te creëren. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig om een model te maken dat een modebedrijf kan inzetten voor campagnes.”

Experimenteren
Hoe je er achter komt wat voor jouw bedrijf echt werkt? “Ja, dat vinden bedrijven over het algemeen nog best lastig. Ze horen het woord AI en ze weten dat ze er íets mee moeten, maar wat precies, dat is voor veel ondernemers een groot vraagteken. Mijn advies: ga experimenteren en ga vooral uitproberen wat wel en niet werkt. Maar het is in elk geval belangrijk dat je begint. Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt, iedereen kan profiteren.”

Custom Chat GPT
Wat haar eigen slimste toepassingen zijn? “Het opstellen en schrijven van mails is iets waar ik eigenlijk steevast ChatGPT voor gebruik. Scheelt me zoveel tijd. Ik wil dat je een mail stuurt naar die en die klant met dit onderwerp als strekking. Benadruk dit en dat. Aan deze prompt heb ik een custom ChatGPT gekoppeld die ervoor zorgt dat de mail geschreven wordt met mijn eigen tone of voice. Dat werkt echt fantastisch. Het resultaat is vaak al voor 90 procent precies hoe ik de mail wil hebben. Maar dit werkt natuurlijk ook voor complete voorstellen en bijvoorbeeld LinkedIn-posts. Hier kunnen bedrijven zoveel tijd mee besparen.”

www.ladyai.nl