Wat hebben helpdeskmedewerkers, vrachtwagenchauffeurs en vertalers met elkaar gemeen? Juist. Het zijn volgens techexperts dinosaurussen onder de beroepen. Deskundigen verwachten dat deze beroepen over niet al te lange tijd uitgestorven zijn. 

Dat heeft alles te maken met kunstmatige intelligentie. Robots kunnen op basis van algoritmes 24/7 vragen van klanten beantwoorden zonder moe of gefrustreerd te worden. De zelfrijdende truck komt er echt aan dankzij de miljardenbudgetten in Silicon Valley. En bij Google Translate denk je nu soms nog ‘make that the cat wise’, maar de vertaalmachine leert in ongekend tempo. 

De computer wordt slimmer dan je denkt
En dat gaat sneller dan je denkt. Daarom is het in mijn ogen cruciaal dat je als ondernemer nadenkt hoe technologische ontwikkelingen jouw bedrijf gaan raken. En hoe je in de toekomst toegevoegde waarde kunt blijven leveren. De vraag die je je daarbij volgens mij moet stellen, is in welke markt jij straks het onderscheid kunt maken.

Je businessmodel bestand tegen robots
Als je voor volume gaat, zul je waarschijnlijk mee moeten in het technologische geweld. Als je meer de randen van je markt opzoekt, maatwerk levert en creativiteit toevoegt; blijft je vakmanschap langer van toegevoegde waarde. En is de kans kleiner dat een robot een rendabele concurrent wordt.

Wil je goed voorbereid zijn op de toekomst?
Lees dan techblogs, bezoek eens een congres of symposium om inspiratie op te doen over blockchain, big data of kunstmatige intelligentie. Je zult er geen pasklare antwoorden opdoen, maar wel inspiratie. Doe daar je voordeel mee. Want ik geloof: wie nu anticipeert, heeft straks de beste overlevingskansen. En verslaat concurrenten die zich verzetten tegen technologische ontwikkelingen. Want wat ik je wel kan voorspellen: boos zijn op een computer heeft geen zin. Daar wordt ie niet warm of koud van. Nu nog niet tenminste…

Joop van Veelen is directeur van ProComm en oprichter van MenS (Marketing en Strategie). Hij heeft ruim 35 jaar ervaring in de top van het zakenleven. Onder het motto ‘twee weten meer dan één’ fungeert hij als sparringpartner voor
directeuren, dga’s en ondernemers.

procomm.eu