De regering heeft een nieuw plan gelanceerd dat bij veel werkgevers de spanning flink doet oplopen. Vanaf 2027 dreigt er een pseudo-eindheffing voor bedrijven die géén elektrische personenauto’s ter beschikking stellen aan hun werknemers. Met andere woorden: wie nog kiest voor een traditionele brandstof- of hybride auto, krijgt er straks een fiscaal prijskaartje bij.

Het idee achter de maatregel is duidelijk: Nederland wil gas geven met de klimaatdoelen en elektrisch rijden is een zichtbaar en tastbaar middel om uitstoot te verminderen. Maar de manier waarop deze prikkel wordt vormgegeven, roept vragen op. Want in feite wordt er niet alleen gestimuleerd, er wordt ook gestraft.

Volgens het Belastingplan 2026 wordt de pseudo-eindheffing gepresenteerd als een ‘aanvullende stimulans’ richting emissievrije mobiliteit. In de praktijk komt het erop neer dat werkgevers die nog geen elektrische auto aanbieden, een extra last krijgen op hun loonheffing. De maatregel moet bedrijven aansporen om hun wagenpark te vergroenen, maar voor veel mkb’ers voelt het meer als een boete op onvermogen.

Want laten we eerlijk zijn: niet elke ondernemer beschikt over de middelen om zomaar het hele wagenpark te vervangen. De overstap naar elektrisch rijden vraagt forse investeringen in voertuigen, laadinfrastructuur en aanpassingen van beleid. Zeker in sectoren waar werknemers lange afstanden rijden of zware aanhangers trekken, is elektrisch rijden nog geen vanzelfsprekende optie.

Het spanningsveld is duidelijk: de overheid wil vaart maken, maar de praktijk kent zijn beperkingen. De pseudo-eindheffing dreigt daardoor uit te pakken als een strafheffing voor de middenmoot, de bedrijven die wel willen verduurzamen maar dat nog niet kunnen, terwijl juist zij dé motor vormen van onze economie.Een stimulerend beleid zou meer recht doen aan deze realiteit. Denk aan gerichte subsidies, een betere overgangsregeling of meer ruimte voor hybride oplossingen. Zolang die nuance ontbreekt, ontstaat er eerder weerstand dan versnelling.

Zo’n heffing past wel in de tijdgeest van fiscale ‘sturing via de portemonnee’. Maar of het de gewenste beweging oplevert, is nog maar de vraag. Want als de stroom aan nieuwe verplichtingen blijft toenemen, kan het licht bij veel werkgevers zomaar uitgaan. Dus mag het kabinet best weten: van deze maatregel balen werkgevers als een stekker.

Bert van Dijk | Manager Payroll
T 085 080 7064
E bvdijk@schuiteman.com
www.schuiteman.com