Wij van Webleads adviseren merkambassadeurs
‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend'. Een leuke slagzin die je wellicht nog kent, maar erg geloofwaardig is dit natuurlijk niet. Wat veel geloofwaardiger is: user generated content (content gemaakt door de eindgebruikers) en content gemaakt door jouw merkambassadeurs.
Merkambassadeurs in de B2B-markt
We zoomen in deze column in op de laatste categorie. Merkambassadeurs spelen een belangrijke rol bij de boodschap van jouw merk. Dit herken je misschien al wel van alle influencers die verschillende producten promoten, maar ook in de B2B-markt maken merkambassadeurs hun intrede.
Merkambassadeurs versus influencers
Nu zul je wellicht denken: bij mijn merk passen influencers totaal niet. Gelukkig verschillen influencers en merkambassadeurs in een aantal aspecten, en zul je zien dat merkambassadeurs juist wel interessant kunnen zijn. Waar influencers vaak meerdere merken vertegenwoordigen, doet de merkambassadeur dat voor één merk (en niet op een overdreven commerciële wijze). Ook doet hij dat langdurig, waar influencers vaak korte campagnes houden. Het andere interessante verschil is dat influencers een groot, algemeen bereik hebben, terwijl merkambassadeurs een wat kleiner bereik hebben, maar veel nauwer betrokken zijn bij de doelgroep.
De man in de labjas
Het nauwer betrokken zijn bij de doelgroep komt omdat deze merkambassadeurs vaak expert zijn in hun vakgebied. Denk aan de man in de labjas. Deze experts worden door volgers gezien als een betrouwbare en deskundige bron, omdat ze relevante kennis delen en veel aantoonbare ervaring hebben. Daarnaast weten deze merkambassadeurs als geen ander welke content aanslaat en welke juist niet. Ten slotte heeft de merkambassadeur waarschijnlijk een groot netwerk van relevante contacten, waar je ook veel aan hebt.
Samenwerken voor resultaat
Zoek dus een ambassadeur die in het vakgebied van jouw merk een expert is. Zorg er natuurlijk wel voor dat je elkaar wat te bieden hebt, het moet geen eenrichtingssamenwerking worden. De ambassadeur biedt jou al snel meer merkbekendheid en wellicht zelfs meer conversie, dus zorg voor een goede basis voor een langdurige samenwerking.
Vraag je je af hoe je dit het beste opzet of hoe je in jouw branche een geschikte merkambassadeur zoekt? Wij hebben dit al voor meerdere merken in gang gezet, dus helpen jou hier ook graag bij. Dus, wij van WC-eend Webleads helpen jou graag verder!
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads: hét internetbureau voor webdevelopment en online marketing.