BARNEVELD - Bovenaan staan in Google. Dat lijkt zo'n beetje de heilige graal voor moderne ondernemers. We zijn met z'n allen razend druk met vindbaarheid en social media en investeren fors in online marketing.

Ik vraag me af of dat wel altijd zo effectief is. Regelmatig spreek ik ondernemers die vooral druk zijn met mailtjes, telefoontjes en gesprekken met mensen waarvoor zij als bedrijf helemaal niet de juiste partij zijn. Zit je weer een offerte uit te werken voor iemand die ook bij vier concurrenten een aanvraag heeft gedaan en alleen geïnteresseerd is in de laagste prijs. 

Dat kost me tijd én geld
Wat als je al die energie eens niet zou verspillen aan klanten die toch niet van je gaan kopen? Wat als je die tijd zou gebruiken om zélf op zoek te gaan naar de klanten die wél bij jouw bedrijf passen? Begrijp me niet verkeerd. Ik ben uiteraard niet tegen online marketing. Ik denk alleen dat je als ondernemer goed moet nadenken of het dé strategie voor jouw bedrijf is. Als jij je richt op de grote massa en concurreert op prijs is er niets mis mee. En zo zijn er nog meer bedrijven te noemen waarvoor online marketing goed werkt. Maar wanneer jij opereert in een nichemarkt en het moet hebben van toegevoegde waarde, is het volgens mij vaak effectiever om een andere aanpak te kiezen.

Hoe doe je dat?
In grote lijnen komt het hier op neer. Bepaal welke branches, type bedrijven of consumenten en regio's voor jou interessant zijn. Koop vervolgens een goede database of bouw er zelf één op. Laat een medewerker of student die data verrijken door bijvoorbeeld beslissers te achterhalen. En benader je prospects daarna op een onderscheidende manier.

Eindig niet als offertefabriek
Klopt, deze aanpak is niet makkelijk. Gelukkig maar. Als dat zo was zou iedereen het doen... Maar het lijkt mij nog altijd aantrekkelijker dan te eindigen als offertefabriek. Ga je toch voor online marketing? Werk dan samen met een specialist en laat je niet verleiden door grote aantallen hits. Liever honderd euro voor één goede lead, dan een dubbeltje per stuk voor duizend matige.

Joop van Veelen is directeur van ProComm en oprichter van MenS (Marketing en Strategie). Hij heeft ruim 35 jaar ervaring in het zakenleven. Onder het motto 'twee weten meer dan één' fungeert hij als sparringpartner voor directeuren, dga’s en ondernemers.
www.procomm.eu/mens