Natuurlijk loert Business in Barneveld mee op LinkedIn. Deze keer viel ons oog op de enthousiaste post over de robot die horeca-ondernemer Ruud van Mourik aanschafte voor  zijn restaurant De Goudreinet.

Een robot in de bediening. Moest het echt zo ver komen?
De reden is voor de hand liggend: een tekort aan mensen in ons restaurant, waardoor het team in de bediening zo druk was dat de aandacht voor onze gasten in het gedrang kwam. Bella, want zo heet de robot, staat op een centrale plek in het restaurant. Ze neemt de vuile vaat mee die op haar wordt gestapeld en brengt dat van het restaurant naar de waskeuken. Vanuit de keuken wordt ze weer richting restaurant gestuurd en daar stelt ze zich weer op. Als ze mensen ziet, stopt ze even. De schuifdeur is geen probleem voor haar want daar is ze op geprogrammeerd. En bij onverwachte obstakels houdt ze even in. Ze kan ook communiceren. Bij de ontvangsthal heet ze gasten welkom en gaat hen voor naar de bestemde tafel. Ook kan je haar met een dessert naar een jarige sturen, waar ze een verjaardagsliedje zingt, hiep hiep hoera! Er zijn echt oneindig veel mogelijkheden om haar te programmeren.

Hoe reageren de gasten op Bella?
Heel positief. Ze zien haar door de zaak rollen, knipogen geven aan kinderen die haar aanspreken en horen haar zingen en spreken. Dat zie je niet iedere dag, dus dat is verrassend. Ook het personeel is blij met haar. Toen ik hen vertelde dat ik van plan was deze robot aan te schaffen verklaarden ze me voor gek. Maar na een maand proeftijd waren ze om. Inmiddels vragen ze om een tweede exemplaar. Het fijne is dat hij het loop- en sjouwwerk van hen overneemt. Dat was ook de reden dat ik het wilde proberen: het is een slim transportmiddel dat eenvoudige taken automatiseert. Al met al neemt ze ons uren werk uit handen. Dat ding kost rond de tienduizend euro, maar ze is me vijftienduizend waard.

Hoe gaat het eigenlijk met De Goudreinet?
We hebben een lastige tijd achter de rug, maar zijn er aardig doorheen gekomen door maaltijden thuis te bezorgen en door de constante aanloop van beroepschauffeurs. Momenteel begint het allemaal weer aan te trekken, maar het zakenleven blijft nog wel achter. Er worden nog steeds minder afspraken buitenshuis gemaakt dan voor de coronatijd. Veel mensen werken nog thuis, en hebben onderling contact via Teams of andere online middelen.

Hoe pas je je aan?
Waren we tien jaar geleden om 5 uur ‘s ochtends nog met drie medewerkers koffie en gehaktballen aan het bedienen, nu gaan we pas om 10 uur open. Door de toenemende automatisering zijn werkbusjes niet langer bemand door vier mensen, maar hooguit twee en vaak zelfs één. Wat ook meespeelt is de uitbreiding van het assortiment van tankstations, die soms bijna op restaurants beginnen te lijken. Daarom richten we ons steeds nadrukkelijker op gezinnen en is de transitie ingezet van wegrestaurant naar 'restaurant aan de weg'. Daar passen we de bedrijfsvoering op aan met onze inrichting, uitstraling en menukaart.

En met een robot in de bediening.
Zeker, die krijg je er gratis bij. En wat overeind blijft in onze Frans-Nederlandse keuken zijn de ouderwets grote porties schnitzel, varkenshaas en biefstuk, in combinatie met verse groente. Zeg nou zelf, waar krijg je nog die ouderwets lekkere porties andijvie of witlof? Bij ons dus. Maar dan wel in combinatie met gerechten die passen bij de transformatie tot De Goudreinet 2.0.