Zichtbaar zijn en social selling via LinkedIn
Het dagelijks gebruik van LinkedIn is het afgelopen jaar gestegen met 6% naar 1,3 miljoen deelnemers (alleen al in Nederland). Jouw klanten oriënteren zich voor een aankoop vooral online. Doe daar je voordeel mee!
LinkedIn werd voorheen gezien als een platform voor als je op zoek was naar een nieuwe baan. Vandaag de dag is het een social selling platform. Social selling is het proces van het ontwikkelen van relaties als onderdeel van het verkoopproces. Niemand zit meer te wachten op jouw “koude” telefoontje als verkoper. De wereld van sales is aan verandering onderhevig. Klanten oriënteren zich vooral online. Wees dus ook zichtbaar op LinkedIn. Uit cijfers van LinkedIn blijkt dat slecht 4% van de bedrijven en mensen die een LinkedIn-account hebben regelmatig berichten post. Een gemiste kans voor de andere 96%.
Klanten naar je toe laten komen
Hoor jij bij die 96%, dan is er werk aan de winkel. Social selling is de kunst van klanten naar je toe laten komen. Je verkoopt niet direct op LinkedIn. Dit wordt niet gewaardeerd. Het is ook geen sprint, maar een marathon. Het kost tijd om zichtbaar te worden en te blijven. Via LinkedIn ga je waardevolle relaties aan met potentiële klanten.
Consequent zichtbaar zijn
Veel mensen die ik spreek vinden het lastig om een bericht te posten op LinkedIn. “Niemand zit op mij te wachten” en “waar moet ik het dan over hebben?” zijn vaakgehoorde kreten. Mijn tip: maak eens een bericht met tekst en foto van jouw werkplek/bedrijf. Schrijf over hoe jij en/of jouw werknemers die dag jullie klanten hebben geholpen. Welke problemen jullie hebben mogen oplossen.
Schrijf niet over USP’s maar over UBR’s: Unique Buying Reasons. Oftewel: waarom klanten bij jullie kopen. Dus niet over verkoopargumenten, maar over koopmotieven. Waar loopt jouw potentiële doelgroep tegenaan en met welke oplossingen helpen jullie deze klanten? Herhaal dit met een wekelijks bericht. Dit is goud op den duur. Succes!
Han Verkerk is directeur van Tuijtel en zeer actief op LinkedIn. Hij deelt zijn geleerde lessen graag met andere ondernemers.