Van heisessies tot teambuildingsactiviteiten; veel bedrijven trekken er de portemonnee voor in de hoop dat het de teamdynamiek verbetert. Maar wil je échte verbinding tussen collega’s? Leer ze dan om vragen te stellen! In veel organisaties gebeurt dat maar mondjesmaat. In plaats daarvan doen we aannames over wat de ander bedoelt. Zeggen we niet wat we denken, omdat we ‘bang’ zijn voor de reactie van de ander. En zijn altijd dezelfde mensen aan het woord, waardoor inzichten van andere collega’s niet benut worden.

Leren over vragen en feedback
Dat verander je niet met een bedrijfsuitje. Wel met een programma waarin medewerkers gericht leren hoe ze vragen stellen en goede feedback geven. Dat programma is ‘Leading with Questions’. We starten daarbij met theorie. Wat is eigenlijk een goede vraag? Welke soorten vragen zijn er? En wanneer gebruik je welk soort vraag? Ook staan we stil bij de methodiek van Humble Inquiry. Oprechte interesse in de ander is daarbij de rode draad. Want je kunt vragen stellen om bevestigd te krijgen wat je al dacht of om een ander te krijgen waar jij wilt. Maar ook om iets te leren of te ontdekken hoe de ander naar een situatie kijkt. Je raadt het al: dat laatste helpt als je meer verbinding wilt in teams.

De onder- en bovenstroomVerder duiken we in de onder- en bovenstroom. De bovenstroom gaat over wat je ziet in jouw organisatie. Het werk komt bijvoorbeeld niet meer op tijd af of de productie blijft achter. De onderstroom gaat over wat je niet ziet. Over frustraties, ambities, vertrouwen en erkenning bijvoorbeeld. Vaak moet je vragen stellen over die onderstroom om oplossingen te vinden voor concrete, zichtbare problemen.

In één dag een merkbaar verschil
Leading with Questions duurt één dag. Een groep bestaat uit 6 tot 12 deelnemers. Natuurlijk gaan we ook praktisch aan de slag met nieuwe kennis. Deelnemers oefenen in drietallen, waarbij één iemand vragen stelt, de ander antwoord geeft en een derde collega observeert. Hierna reflecteert de groep op deze oefening. Wat je na afloop merkt? Dat collega’s betere gesprekken met elkaar voeren en daardoor meer begrip krijgen voor elkaars keuzes en standpunten. Dat de sociale veiligheid in teams groeit, waardoor ook ‘stille’ medewerkers vragen durven te stellen en feedback gewaardeerd wordt. En vooral dat de verbinding groeit. Dat wil jij toch ook?

Bert van Veldhuizen coacht, traint en adviseert teams van bedrijven. Hij is gespecialiseerd in Action Learning, een methode om de samenwerking in en het probleemoplossend vermogen van teams te verbeteren.

www.bertvanveldhuizen.nl
www.wialnl.nl