Zo krijg je véél meer werkplezier in je team!
Laatst was ik op bezoek bij een scholengemeenschap. Het team daar was vastgelopen. Gepraat werd er nog wel, maar vragen stellen en naar elkaar luisteren...? De hoogste tijd dus om met elkaar het échte gesprek aan te gaan.
Zo'n meeting kan confronterend zijn, weet ik inmiddels uit ervaring. Want als je leert de juiste vragen te stellen, echt naar elkaar te luisteren en begrip krijgt voor de situatie en gevoelens van de ander, kan dat de nodige emoties opleveren.We beginnen zo’n eerste meeting meestal ‘klein’. Bijvoorbeeld door in kleine groepjes over koetjes en kalfjes te praten en naar elkaar te luisteren. Voor de één is dat makkelijker dan voor de ander. De één houdt het kort en vertelt alleen het hoognodige, de ander wijdt tot in detail uit. Daarin worden de (grote) verschillen in een team meteen al duidelijk.
‘Wat doet het met jou?’
Wat uit deze eerste sessie bleek? De druk van het bestuur, in combinatie met een hectische werkomgeving en structurele onderbezetting, had hen als team uit elkaar gedreven. Maar de wil om elkaar vast te houden was er wel degelijk. Hoe ze dat die middag te weten kwamen? Door elkaar te vertellen wat ze voelden. Elkaar een spiegel voor te houden. Emotie en onzekerheid te tonen. Naar elkaar te luisteren. En fouten toe te geven.
Aan mij als coach de taak om het team de komende tijd te leren elkaar te bevragen en te leren dóórvragen. Zonder oordeel en zonder mening. Elkaar te ontdekken en te leren begrijpen om zo een veilige werkomgeving te creëren. Want alleen dan kom je samen tot de kern van een probleem, kans of uitdaging. En daarmee uiteindelijk tot oplossingen. En dan hebben we het nog niet eens over de overload aan werkplezier die het je als team oplevert. Want als iedereen in een team gehoord wordt, ontstaat er een cultuur waarin leren van en met elkaar de normaalste zaak van de wereld is. En dat is is toch veel leuker!Terug in de auto voelde ik me tevreden. Dit team gaat er wel komen. En dit was nog maar één dagdeel!
Bert van Veldhuizen coacht, traint en adviseert teams van bedrijven. Hij is gespecialiseerd in Action Learning, een methode om de samenwerking in en het probleemoplossend vermogen van teams te verbeteren.