Bedrijven die zich ontwikkelen tot een sterk merk zijn commercieel succesvoller, hebben trouwere klanten en vinden makkelijker nieuw personeel. Om maar eens een paar voordelen te noemen. Maar hoe bouw je nu zo'n sterk merk? Daar weet Helmert van Reenen van MooiMerk uit Kootwijkerbroek alles van.

MooiMerk is een marketingcommunicatiebureau dat MKB-bedrijven helpt om zich duidelijk te positioneren in de markt, met een unieke en opvallende uitstraling. Dat doet het bureau door op basis van de identiteit van bedrijven een sterk merkconcept neer te zetten. Met een daarbij passend logo, huisstijl, teksten, foto's en video's. En alle marketingcommunicatiemiddelen die je nodig hebt om jouw doelgroep te overtuigen: van website tot brochure en van advertentie tot gevelbanner.

Tot de klantenkring van MooiMerk behoren veel MKB-bedrijven uit de regio. Het gaat onder meer om Bosch Beton, Rabobank Gelderse Vallei, Hardeman Isolatie, Falk Bouwsystemen en Boer Beter. MooiMerk bedient hen met een team dat bestaat uit een merkstrateeg, een art director en meerdere vormgevers en fotografen. Door de samenwerking met onder meer webdevelopers, online marketeers en copywriters kan MooiMerk elke marketingcommunicatievraag aan. "Wij zijn voor veel bedrijven een verlengstuk van of zelfs een externe marketingcommunicatieafdeling", vertelt Helmert.

Onderzoek naar merkidentiteit
Bij het ontwikkelen van een sterk merk werkt MooiMerk volgens een succesvol stappenplan. De eerst stap is het doen van onderzoek naar de identiteit van een bedrijf. "In interviews met de eigenaar en medewerkers brengen we in kaart: wie ben je, waar sta je voor, wat drijft je? Daarnaast spreken we met klanten om te achterhalen waarom zij nu voor jouw bedrijf kiezen. Ook kijken we naar concurrenten: hoe positioneren die zich? Je steekt als het ware de thermometer in een bedrijf, haalt heel veel informatie op. Dat is belangrijk omdat je een uniek merk wilt neerzetten dat geloofwaardig is en herkenning oproept."

Bepalen van merkwaardena
De volgende stap is het ontwikkelen van merkwaarden, vervolgt Helmert. "Wat is kenmerkend voor de manier waarop jij werkt, waar mag de klant jou op afrekenen? Het is belangrijk dat je daarin tot de kern komt. Veel bedrijven roepen hetzelfde: korte lijnen, goede service. Dat is niet echt onderscheidend."

Hoe het wel moet? “Bij MooiMerk zelf is bijvoorbeeld puik werk een merkwaarde. Wij gaan niet voor half werk, maar voor perfect werk. Een tweede merkwaarde is flexibiliteit. 'Nee' kennen we niet. Heb je een deadline voor een beurs? Dan fiksen we nog snel even die banner of een display.

Ontwikkelen van een strategie
Als de basis van je merk staat, ga je nadenken over de strategie. Hoe breng je jouw merkidentiteit over op nieuwe en bestaande klanten? Welke middelen ga je inzetten, hoe vertel je jouw unieke bedrijfsverhaal via verschillende kanalen? "De belangrijkste tip die ik in deze fase kan geven is: maak keuzes. Veel bedrijven willen alles doen voor iedereen. Dan eindig je als de V&D. Je hebt van alles een beetje, maar niemand zegt: dáárom wil ik nu met jou zakendoen. Er zijn genoeg grijze muizen in Nederland. Wees onderscheidend, zet je unieke handtekening. Dat is krachtig." 

Consistente uitvoering
En dan is het eindelijk tijd om mooie marketingcommunicatiemiddelen te gaan maken. Opvallende advertenties, een nieuwe website met bijvoorbeeld een productconfigurator, een overtuigende brochure, een inspirerend (online) magazine, nieuwe signing op je pand of belettering van je bedrijfsvoertuigen, een slimme advertentiecampagne op social media."Welke middelen je uiteindelijk ook gebruikt: consistentie is heel belangrijk. Sterke merken hebben één verhaal, één stijl en één boodschap. Dat maakt ze geloofwaardig en zorgt ervoor dat ze beter herkend worden in de markt. Bij het uitwerken van middelen toetsen we steeds: past dit bij het merkkarakter van je bedrijf? Is het relevant, onderscheidend en geloofwaardig?"

MooiBeeld
De eigen fotografen van MooiMerk zorgen in de uitvoeringsfase voor mooie beelden en video's. "Als je een sterk merk wilt bouwen, kan je niet werken met stockbeelden. Wij maken foto's en video's die passen bij jouw merk en die jouw eigen verhaal vertellen. Voor product- en portretfotografie beschikken we over een eigen, professionele fotostudio. Om onze fotografie nog sterker te positioneren, hebben we onlangs een nieuw label geïntroduceerd: MooiBeeld."

Merkbaar resultaat
Het doel van al die inspanningen? Dat is uiteindelijk merkbaar resultaat. Helmert ziet dat dagelijks terug bij de klanten van MooiMerk. "Een mooi voorbeeld is Hardeman Isolatie. Daarvoor hebben we een online tool ontwikkeld waarmee je eenvoudig een offerte kunt aanvragen voor nieuwe dak- en wandbeplating. Die tool levert dagelijks perfecte leads op voor onze klant."

Helmert merkt dat sommige ondernemers nog denken dat het ontwikkelen en bouwen van een merk vooral is weggelegd voor grote bedrijven. Dat is een misvatting, zegt hij. "Ook als je minder dan 10 man personeel hebt, kan je een merk neerzetten. Zo hebben we de rebranding van Donkersteeg Montage naar Gevelstyling verzorgd. De slogan is 'Tot in detail', omdat dat is wat Gevelstyling biedt in haar design, service en afwerking. De details komen ook terug in de uitstraling van het merk, zoals de website en fotografie. Alles moet kloppen. Op die manier spreken we een andere doelgroep aan. Zo kunnen we voor elk bedrijf - van klein tot groot - een sterk en onderscheidend merk ontwikkelen."

www.mooimerk.com
www.mooibeeld.com