De Black Friday, Cyber Monday en Single’s Day gekte net achter de rug, staat de volgende piekperiode alweer voor de deur... Ondanks alle nieuwe online fenomenen blijft kerst voor veel e-commerce partijen dé klapper van het jaar. Nog snel een paar concrete tips die jij kan meenemen om mee te liften op de decembergekte!

1.Communiceer levertijden duidelijk
Niets is vervelender dan een bestelling die nét niet op tijd is voor onder de boom. Voor jouw klant, maar ook voor jou als webshopeigenaar. Voorkom retouren (en boze reviews) door je levertijden duidelijk te communiceren en deze ook echt na te komen. Schakel desnoods extra personeel in om tijdelijk extra te knallen.

2.Voorkom uitverkochte producten
De afgelopen weken is er waarschijnlijk al een run geweest op jouw hardlopers. Zorg dat je nog één keer je voorraad kan aanvullen en de belangrijkste producten op voorraad hebt. Want wat verkoop je liever: ‘Nee’ of je producten?

3.Scoor met e-mailmarketing
E-mailmarketing moet standaard onderdeel uitmaken van jouw online-marketingstrategie. Maar in deze periode nog nét wat meer. Heb je speciale kerstacties of verkoop je cadeaubonnen? Stuur die mailing eruit! Het liefst gesegmenteerd, maar rond kerst werken zelfs bulkmails. Help ze op weg met bijvoorbeeld een “Kerstcadeautjes onder de 25 euro”-mail. Pro-tip: ga met ‘abandoned cart mails’ aan de slag. Stuur geautomatiseerd een mail als jouw klant producten in zijn winkelwagen heeft laten liggen zonder af te rekenen.

4.Remarketing - ook dynamisch
Jouw concurrent geeft deze periode extra gas. Zorg er dus voor dat je blijft opvallen; ook nadat potentiële klanten jouw webshop hebben verlaten. Zet remarketing in om ze te blijven achtervolgen op andere sites. Bij voorkeur dynamisch: daarmee laat je de daadwerkelijke producten (en prijzen) nog eens zien in jouw banner.

5.Zet Google Shopping in
Hopelijk is deze tip overbodig, maar mocht je het nog niet doen: ga vandaag nog aan de slag met het opzetten van Google Shopping. Dit is dé plek om jouw producten online te verkopen. Google Shopping is het belangrijkste startpunt bij online aankopen. Zorg dat je er tussen staat; zeker met kerst.

Zo ben je klaar voor de laatste piek van 2020! Toch nog niet helemaal? Bel me en laten we sparren over jouw marketingstrategie.

Jason Wu (06-17 90 64 08) is online marketing consultant bij NeoSEM. Dagelijks helpt hij ondernemers meer uit hun webshop of website te halen.

www.neosem.nl