Stel dat je morgen sollicitatiegesprekken zou voeren. Niet met nieuwe werknemers, maar gewoon met de mensen die al jarenlang bij je werken. Zou je ze dan opnieuw aannemen?

Als je nu twijfelt, is er werk aan de winkel. Mopperen op je personeel heeft namelijk geen zin en als je niets doet weet je zeker dat je volgend jaar nog steeds niet enthousiast bent over je medewerkers.

Hoe-gaat-het-nu-gesprekken
Dus ga eens met ze om tafel. En dan niet om ze te vertellen hoe het anders moet. Stel vooral vragen: Hoe gaat het? Wat zou er volgens jou anders moeten in dit bedrijf? Hoe zou jij jezelf willen ontwikkelen dit jaar? We steken allemaal veel energie in onze klanten. Als we nieuw personeel zoeken, huren we voor veel geld recruiters of uitzendbureaus in. Dan is het toch niet gek om dezelfde aandacht aan bestaande medewerkers te geven? Bied een luisterend oor, coach ze, laat ze een opleiding volgen.

Kan Anja het helpen?
Dat hebben ze nodig. Jouw bedrijf en de markt waarin je actief bent verandert namelijk door de jaren heen. Misschien begon je met lokale klanten en exporteer je nu in heel Europa. Kan Anja op de receptie er iets aan doen dat ze geen Italiaans spreekt? Vaak is er een oplossing mogelijk. Soms moet je schuiven in je bedrijf. En als het echt niet anders kan, neem dan afscheid. 'Maar dat is zo duur', zeggen ondernemers. Dat is maar hoe je het bekijkt. Weet je wat pas veel geld kost? Medewerkers in dienst houden die niet optimaal functioneren. Bovendien moet je niet onderschatten welk effect dat op je team heeft. De kans bestaat dat jouw beste medewerkers gefrustreerd raken en een andere uitdaging zoeken als je geen actie onderneemt.

Je krijgt wat je ...
Tot slot: kijk ook zelf in de spiegel. Zie je bij medewerkers eigenschappen die je niet aanspreken? Misschien is het dan tijd om zélf het goede voorbeeld te geven en een andere bedrijfscultuur te introduceren. Ze zeggen wel eens: iedere ondernemer krijgt de klanten die hij verdient. Dat geldt volgens mij ook voor personeel.

Joop van Veelen is directeur van Procomm en oprichter van MenS (Marketing en Strategie). Hij heeft ruim 35 jaar ervaring in het zakenleven. Onder het motto 'twee weten meer dan één' fungeert hij als sparringpartner voor directeuren, dga's en ondernemers.

www.procomm.eu/mens