“Ik denk dat het weer een generatiekloofje was.” Generatieverschillen creëren wederzijds onbegrip op de werkvloer en slaan menig discussie dood. Maar beste werkgevers, let op!

De personeelskrapte houdt voorlopig nog wel even aan, dus wanneer je de nieuwe generatie aan je wilt binden, zul je je moeten verdiepen in ze.  Kenmerken Generatie Z zijn de mensen die geboren zijn om en nabij 2000 en nu volop de arbeidsmarkt betreden. Generatie Z lijkt wat realistischer en behoudender te zijn dan hun voorgangers; de millennials. Zij waren gewend dat alles mocht, lukte en kon, mede veroorzaakt door de economische welvaart en de opvoedingsstijl van hun ouders: de pragmatische generatie. De crisisjaren en de aanslagen van 9/11 zorgden voor onzekere tijden en meer realisme bij generatie Z.

Werken en generatie Z Doorgaans zijn het harde werkers met omgevings-bewustzijn en een groot verantwoordelijkheids-gevoel. Ze zijn ondernemend ingesteld en niet vies van competitie. Ook gaan ze voor stabiliteit en vinden ze afwisselend werk fijn. Deze generatie wordt ook wel ‘de bewuste generatie’ genoemd. Ze zijn zich bewuster van maatschappelijke issues, genderdiversiteit, klimaat en wereldproblematiek. Leidinggeven aan generatie Z Jonge mensen zijn lastig te werven, en behouden en begeleiden gaat niet vanzelf. Weet dat generatie Z alleen digitaal op zoek gaat naar een vacature.

Wanneer u ze aan boord heeft, hebben ze aandacht nodig. Ze willen namelijk graag beter worden in hun werk en ze houden van voldoening. Hiervoor hebben zij wel feedback nodig, hier staan zij voor open, maar dit vraagt ook om de juiste feedback-skills. Aangezien zij willen groeien hebben zij graag een toekomstperspectief. Denk na over welke loopbaanmogelijkheden u te bieden heeft en stem hier ontwikkeling en leermogelijkheden op af. Zorg dat u een band met hen opbouwt en verdiep u in hun belevingswereld. Een valkuil die leidinggevenden van oudere generaties maken, is dat zij hun eigen ervaring, normen en overtuigingen projecteren op generatie Z. Hierdoor kan onbegrip ontstaan en zal samenwerking stroever verlopen. En nee, het is niet alleen een kwestie van éénrichtingsverkeer. Generatie Z kan ook van oudere generaties leren. De juiste balans in dit samenspel levert synergie op. Bent u toegerust op generatie Z?

Henk van Middendorp is eigenaar van Welisa. Welisa helpt bedrijven om groeibarrieres te slechten met behulp van het Salesforce Platform.

www.welisa.nl