Dat luisteren naar de klant je bedrijf groot kan maken, bewijst ondernemer Florus Floor. De meest succesvolle producten van zijn bedrijf Greengiving zijn ontstaan door vragen van klanten. In de afgelopen tien jaar groeide Greengiving uit tot dé specialist in groene relatiegeschenken en premiums. Met een groeiend aantal klanten in binnen- en buitenland.

Verse appels bedrukt met je bedrijfslogo voor een evenement. Een gepersonaliseerde Dopper waterfles in je bedrijfskleuren. Of een uitnodiging gedrukt op groeipapier, waaruit na het planten een bloembed groeit. Een kleine greep uit het ruime assortiment van Greengiving, specialist in duurzame relatiegeschenken.

Verhoog je attentiewaarde
Met een geschenk spreek je waardering uit voor de klant. Kies je echter voor een duurzaam alternatief met een goed verhaal, dan verhoog je de attentiewaarde aanzienlijk en laat je bovendien zien dat je als bedrijf oog hebt voor mens en milieu. Aan het woord is Greengiving-eigenaar Florus Floor. De Barnevelder startte zijn bedrijf in 2009 vanuit een zolderkamertje, met een bescheiden assortiment aan duurzame relatiegeschenken en premiums. “Destijds was duurzaamheid en groen ondernemen net een beetje aan het opkomen. Veel van onze huidige topproducten, zoals de Dopper, Tony’s Chocolonely-repen en het groeipapier, hadden dan ook de nodige promotie nodig. Toch kozen ook toen al bedrijven, in binnen- en buitenland, voor onze duurzame relatiegeschenken. Inmiddels bedienen we naast Nederland ook België, Frankrijk en Duitsland.”

Na vier jaar aan de Anthonie Fokkerstraat groeide Greengiving uit zijn jasje. In 2017 werd een nieuw, energieneutraal pand opgeleverd aan de Plantagelaan. Passend bij de ideologie van het bedrijf. “Het pand is energiezuinig door optimale isolatie en ledverlichting, voorzien van 107 zonnepanelen en volledig gasloos. Ook is er veel aandacht voor duurzaam werken, met zit-sta-bureaus en een ruime ontspanningsruimte voor het personeel. Een duurzaam pand is tegenwoordig niet meer dan normaal, maar ten tijde van de bouwvoorbereidingen kostte het behoorlijk wat hoofdbrekens. Zo zie je maar hoe snel de ontwikkelingen gaan.”

Groene grondwet
Hoewel het bedrijf steeds meer internationaal opereert, peinst Floor er niet over om Barneveld te verlaten. “In de zoektocht naar een ander pand wisten we één ding zeker: we blijven in Barneveld en bij voorkeur op De Briellaerd. Het is een kleinschalig, maar fris en net bedrijventerrein. Vol enthousiaste moderne bedrijven die zich in onze groene werkwijze kunnen vinden. Deze zichtlocatie was dan ook exact wat we zochten.”

Greengiving heeft zich ten doel gesteld om de aarde zo intact mogelijk achter te laten en andere ondernemingen te inspireren om hetzelfde te doen. Daarvoor stelde het bedrijf haar eigen groene grondwet op. Elk product dat het bedrijf verkoopt, is vrij van kinderarbeid, herbruikbaar, BPA-vrij, milieubewust verzonden én is daarmee groen, duurzaam en ecologisch verantwoord. Floor: “Daarbij luisteren we goed naar de wensen van de klant. Wat zoekt die en is daar een mooie groene optie voor? Inmiddels zijn we lang niet meer de enige onderneming die actief is op de groene markt, maar nog altijd zijn wij het enige bedrijf dat een aanbod heeft dat volledig uit duurzame relatiegeschenken bestaat. Daar zijn we best trots op.”

www.greengiving.nl