Wat begon als een spontane actie om het Nederlandse ei te promoten, groeide uit tot een landelijk collectief. Met girlpower verbeteren de mmmEggies het imago van het ei als gezond product. Een initiatief dat Rabobank van harte toejuicht.

Wat begon als een spontane actie om het Nederlandse ei te promoten, groeide uit tot een landelijk collectief. Met girlpower verbeteren de mmmEggies het imago van het ei als gezond product. Een initiatief dat Rabobank van harte toejuicht. De mmmEggies zijn anno 2018 actief met bijna dertig pluimveehoudsters uit het hele land. Waar de dames ook komen: ze verbeteren het beeld van het ei. Precies het doel dat zij sinds 2014 nastreven. Onder hen ook een vijftal Barneveldse onderneemsters. Marjan van der Vis uit Voorthuizen is één van hen. Zij vertelt: “We zijn ontzettend trots op ons product en hoe eieren geproduceerd worden in Nederland. Hierin lopen wij qua dierwelzijn en verduurzaming enorm voorop. Wij strijden daarom voor open en actieve communicatie over het Nederlandse ei en de Nederlandse legpluimveesector. Om te laten zien hoe bijzonder en gezond een ei is. Op een positieve manier, in het roze en met héél veel enthousiasme.”

Op ludieke wijze en in verschillende plaatsen informeren en trakteren zij Nederlanders op roze eieren. Van de lopers tijdens de Nijmeegse Vierdaagse en politici op het Binnenhof tot de vakspecialisten in voeding op de gezondheidsbeurs. Een manier om het ei als gezond te profileren, legt Marjan uit. “Mensen zijn steeds bewuster bezig met voeding en de keuze voor gezonde producten. Een natuurlijker product dan het ei is er haast niet. We willen graag bewustwording creëren. Die missie is pas geslaagd als iedereen minimaal één ei per dag eet en voldoende kennis van het product heeft. Via diverse kanalen zoals social media en onze website inspireren we daarom mensen meer gebruik te maken van het ei. Bijvoorbeeld met leuke recepten of interessante nieuwsartikelen.”

Dineke Heijstek voelt zich als accountmanager grootzakelijk Food & Agri nauw betrokken bij de agrarische sector en het werk van de mmmEggies. “De wereldbevolking groeit, leeft langer en wordt welvarender”, vertelt ze. “Dat vraagt visie en slimme oplossingen van onze ondernemers in de land- en tuinbouw. Om zo tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar voedsel”.

Als financier en sparringpartner van de voedselketen wil Rabobank graag een belangrijke bijdrage leveren aan het wereldvoedselprobleem. Met de Banking for Food-strategie steunen zij agrariërs en de omgeving waarin zij opereren door hun waar mogelijk toegang te geven tot financiering, kennis en netwerken. “Een collectief als de mmmEggies laat zien wat ondernemers binnen de agrarische sector gezamenlijk teweeg kunnen brengen. Als Rabobank Gelderse Vallei willen we dit initiatief alleen maar toejuichen. Door kennis te delen met elkaar en met de consument kunnen we innoveren en de keten verduurzamen. De sector wordt er beter door en de wereld mooier!”