Ondernemers vertellen mij regelmatig, dat ze het lastig en eng vinden om onderwerpen te bedenken voor hun pagina op LinkedIn. Meestal is de creativiteit na enkele posts verdwenen. En als ook de respons laag is, dus weinig commentaren en likes, dan houdt men het alweer voor gezien. Mensen vergissen zich en zijn gefocust op het aantal likes en beseffen zich niet dat het aantal weergaven van je post veel belangrijker is.

Deze week kreeg ik bijvoorbeeld een offerteaanvraag van iemand die ik niet kende. Hij schreef: “Hoi Han, ik lees altijd je berichten op LinkedIn en nu ik een magazine wil drukken, moest ik aan jou denken.” Deze man heeft nooit een reactie gegeven op één van mijn posts in de vorm van een like of een commentaar. Hij was dus niet in beeld bij mij. Juist daarom is het belangrijk om niet op te geven met het posten van berichten op LinkedIn. Je blijft continu in beeld. LinkedIn is geen sprint, maar een marathon. Start eens met één bijdrage in de week. In mijn vorige column in Business in Barneveld gaf ik al enkele tips.

Nu volgen er nog een aantal onderwerpen/tips:

1. Deel iets persoonlijks. Mensen doen zaken met mensen. Schrijf bijvoorbeeld over je favoriete vakantieland, over jouw werkjubileum en hoe je de doordeweekse ochtend start.

2. Schrijf over een nieuw product of dienst die jullie aanbieden. Het liefst samen met een foto of filmpje van één van de medewerkers.

3. Plaats eens een schrijfsel over wat je bezighoudt als ondernemer, juist ook over moeilijkheden en of strubbelingen. Niet alles gaat van een leien dakje. Eindig positief, dus hoe je het aangepakt of opgelost hebt.4. Plaats ook eens iets grappigs. Ontdek de kracht van humor. Een blunder die begaan is op een afdeling of door jezelf. Dat past prima tussen alle serieuze berichten.

5. Deel je kennis. Lezers zijn dol op kennis en tips uit jouw vakgebied. Het maakt van jou een expert. Anderen zeggen dat je juist niets moet delen wat betreft kennis. Onzin, in het tijdperk van internet is zoveel zichtbaar en vindbaar... dan kan het maar beter van jou komen.

Han Verkerk is directeur van Tuijtel en zeer actief op LinkedIn. Hij deelt zijn gedeelde lessen graag met andere ondernemers.

www.tuijtel.com